Waarom spreekt men van de Zeeuwse Vloot en de Hollandse Vloot als twee zeemachten?

Bij zeeslagen in de 16'de eeuw worden die apart vermeld.
(nb. Ik kom uit Vlaanderen en ken de puur Nederlandse geschiedenis niet zo goed)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat Nederland vroeger Nederland niet was maar 'Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden' (van 1588-1795) (Vanaf 1568 kwamen de Nederlanden in opstand tegen het bestuur van Filips II, en hieruit ontstond ook de 80jarige oorlog)

In deze vereniging ging het om de volgende 7 gewesten:
1. Friesland
2. Gelre
3. Holland
4. Overijssel
5. Stad en Lande (Groningen)
6. Utrecht
7. Zeeland

Van de zeven gewesten waren het Zeeland en Holland die een vloot hadden uitgerust om oorlog te voeren. (Holland had de grootse en beste vloot van de twee en stond in de gecombineerde vloot ook aan het roer wat betreft wie er de leiding over had.)

En daarvoor waren ze nog niet verenigd. Na de vereniging waren er echter nog steeds erg grote verschillen tussen de republieken, en dat was bijvoorbeeld ook een reden dat de Hollandse admiraliteit ook weigerde een Zeeuw aan te stellen als de bevelhebber van de gecombineerde vloot (een vloot van Holland en Zeeland) Het ging hier om Johan Evertsen (1600-1666), die de opvolger had moeten zijn van Maarten Tromp die stierf bij in de slag bij Ter Heijde.

Leuk weetje voor de Belgen: De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was in Latijn: Belgica Foederata, dus nu weet je gelijk waar de naam België vandaan komt ;)

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat extra info waar die gewesten vandaan kwamen:

De landen Nederland, België en Luxemburg samen werden in die tijd nog De Nederlanden genoemd en bestonden uit 17 gewesten. Deze gewesten hadden een bepaalde mate van zelfstandigheid, maar werden geregeerd door Koning Filips II. Doordat mensen genoeg kregen van de vervolging van ketters en de hoge belastingen die Filips invoerde, kwamen de 7 gewesten in opstand.

De inwoners van de Nederlanden waren er klaar mee. Ze zaten niet langer te wachten op de bemoeienis van de Spaanse koning Filips II. Daarom kwamen ze in 1568 in opstand: de Tachtigjarige oorlog brak uit. Tijdens deze oorlog scheidden zeven van de 17 Nederlandse gewesten zichzelf van het Spaanse rijk af en vormden een republiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van die periode wordt in België vooral het Spaans en Oostenrijks bewind aangeleerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat klopt ook. Vooral de spanjaarden hadden grote invloed. Nederland is ook ontstaan uit de 'afvallige gewesten' De rest van de 10 gewesten bleven onder het andere bewind.

Andere antwoorden (1)

Vroeger bestond Nederland uit verschillende gewesten. Onder andere Zeeland (de zeeuwse) en Holland (is nu zuid- en noord-holland). Hier tussen waren zulke grote verschillen dat het wel 2 landen leken. Zo waren er in Nederland veel verschillende muntsoorten.
Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord!