wie kan mij wat meer vertellen over de concentratiekampen in frankrijk?

en dan met name de kampen die voor de 2de wereld oorlog al bestonden.

de franse hadden concentratiekampen voordat de oorlog begon dus graag informatie over die kampen en wat ze nou voorstelde, wat gebeurde er op die kampen voordat de oorlog begon (en eventueel tijdens de oorlog)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Home > Geschiedenis > Jodenvervolging > Chronologie vervolgingFranse kampenNa de machtsovername van Hitler in 1933 ontvluchtten vele joden en tegenstanders van het nazi-regime het land. Tienduizenden vertrokken naar Frankrijk. De vluchtende Duitse en later ook Oostenrijkse joden die met achterlating van al hun eigendommen in Frankrijk aankwamen gingen na verloop van tijd steeds meer een probleem voor de Franse regering vormen. Toen in januari 1939 daar nog eens honderdduizenden vluchtelingen uit Spanje bijkwamen (de Spaanse burgeroorlog werd toen in het voordeel van generaal Franco beslecht) besloot Frankrijk in maart 1939 concentratiekampen op te richten en de vluchtelingen daarin op te sluiten. De kampen bestonden nog toen Duitsland het noordelijke deel van Frankrijk bezette en het zuidelijke deel onder de collaborerende Franse regering in Vichy plaatste. In Vichy-Frankrijk bevonden zich op dat moment 31 kampen waar buitenlandse joden gevangen zaten. Deze gevangen werden door de Vichy-regering aan de Duitsers uitgeleverd en waren ook de eerste slachtoffers van deportatie uit Frankrijk. In het door Duitsland bezette noorden van Frankrijk richtten de nazi's drie kampen in waar naast buitenlandse joden ook Franse joden werden opgesloten in afwachting van deportatie: Beaune-La-Rolande, Pithiviers en Drancy.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je googelt op Franse concentratiekampen zie je ook links over de aparte kampen in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het kampem bij Gurs:
"Het kamp bij Gurs is in 1939 opgericht door de Franse regering met het doel om Spaanse vluchtelingen na de val van Catalonië op te vangen en te controleren. Vanaf het begin van de Tweede Wereldoorlog tot aan de capitulatie van Frankrijk werden er ook burgers van vijandelijke landen en nationalistische Fransen in het kamp Gurs vastgehouden."
Zie de rest van het verhaal bij de bron