Waarom worden Nieuw-Zeelanders "kiwi's" genoemd?

Ik hoor Nieuw-Zeelanders op TV eigenlijk altijd naar zichzelf refereren als 'kiwi'. Die gewoonte moet ergens vandaan komen er op de een of andere manier ingeburgerd zijn geraakt. Ik vermoed wel dat het iets te maken heeft met de vruchten of de vogels maar de details kan ik niet terugvinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

De kiwi is de bekendste vogel en één van de symbolen van Nieuw-Zeeland. Deze vleugelloze, bijna blinde vogel is een nachtdier dat zich voedt met bessen, insecten en wormen. Het vrouwtje legt één ei dat door het mannetje wordt uitgebroed. Ooit telde het land twaalf miljoen van deze vogels, nu nog maar zeventigduizend. Gevreesd wordt dat de kiwi zonder maatregelen binnen een eeuw uitgestorven is.
Kiwi's lijken onhandige, houterige wezentjes maar zijn in werkelijkheid sterke, agressieve en opvliegende vogels wanneer het om de bescherming van hun territorium en hun jongen gaat.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de Nieuw-Zeelandse soldaten kiwi's genoemd. Die bijnaam beviel hen eigenlijk wel. En zo heeft de hele bevolking die naam overgenomen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke vogel heeft vleugels, dus ook de kiwi; ze zijn alleen nauwelijks zichtbaar.

Andere antwoorden (2)

De vrucht Kiwi komt wel in meer landen voor, de vogel daarentegen is uniek voor Nieuw Zeeland en daarom een prima mascotte en iets om je mee naar buiten te etaleren.

Hoe het precies is ontstaan is onduidelijk:

http://wiki.answers.com/Q/Why_are_new_zealanders_called_kiwis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het fijne van de bijnaam"Kiwi" voor Nieuw Zeelander weet ik ook niet te verklaren. Hooguit dat het een loopvogel is, die nogal snel ter been is. Dat Nieuw Zeelanders dan van iemand zeggen:"Hij kan lopen als een KIWi" is dan logisch. Hij lijkt wel een KIWI, Is dan een volgende stap in de wordingsgeschiedenis. Best mogelijk dat een en ander in de WO I gebruikt is als onderscheid tussen de Australische en Nieuw Zeelandse Troepen. Vervolgens gaat zoiets een eigen leven leiden en de bijnaam(nickname) is een feit. Overigens is de kiwi geen vleugelloze vogel. De vogel heeft wel vleugels maar die zijn relatief klein en liggen verscholen in het verenpak. Het skelet van de Kiwi bevat merg, in afwijking van het skelet bij andere vogels, waar het skelet hol is, zodat ze makkelijker kunnen vliegen.

Toegevoegd na 23 uur:
Uit uw antwoord blijkt dat u niet heb begrepen dat ik uit de "KIWI" hoek heb geredeneerd. U zocht antwoord op de door u gestelde vraag, vandaar dat ik kievit wijzigde in KIWI(als mogelijkheid van..).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mijn weten is het "Lopen als een kieviet." Dat is een andere vogel.