Die eindigt daar niet, dat is een misverstand.

Toegevoegd na 1 minuut:
"De huidige cyclus eindigt op 12 oktober 4772 volgens de Gregoriaanse kalender."
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze dat zo gekozen hebben. Overigens staat het niet onomstotelijk vast dat de calendar daar eindigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden als mijn kalender eindigt op 31 december van dit jaar - het heeft weinig nut om een kalender te maken die zó ver vooruit gaat.

Alleen waar mijn kalender jaarlijks vervangen wordt door een nieuwe, is er nog te weinig over van de Maya-cultuur voor hen om een nieuwe te maken.

Bovendien gebruikten ze meer dan één kalender, die allemaal op een ander moment eindigden. Degene die voor het specifieke doel het nuttigst was, werd dan gebruikt.

Toegevoegd na 58 seconden:
"het heeft weinig nut om een kalender te maken die zó ver vooruit gaat."

Daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen, dat de kalender ergens moet eindigen. Je kunt wel tot in de eeuwigheid voorbereiden op je kalender, maar je kunt ook altijd later gewoon een nieuwe maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar al die kalenders eindigen wel op dezelfde datum nl 21-12-2012
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar: Er waren twee verschillende jaartellingen, een van 260 dagen, en een van 360+5 dagen, die na elke zoveel dagen overnieuw begonnen. Verder was er nog een kalender gebaseerd op zo'n 52 jaar (de periode die de twee voorgaande kalenders nodig hebben om samen te komen). De lange telling die eindigt is weer bedacht om geschiedschrijving effectiever te laten werken op lange termijn. Al die kalenders zijn meerdere keren beëindigd en opnieuw begonnen. Ik zie niet in waarom het met deze significant anders zou lopen. Aan de andere kant, misschien denk ik wel gewoon te logisch na.
Ze waren de tel kwijt en hadden geen zin opnieuw te beginnen?

Grapje...

De maya kalender stopt in 2012. Volgens de overleveringen zou de aarde dan een andere fase in gaan (4e dimensie) en zal alles wat wij nu als normaal beschouwen veranderen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Maya-kalender is gebaseerd op een zonneperiode van 5200 jaar. Na 4 zonneperiodes begint de indianenkalender weer bij het jaar 0. Een rekensommetje leert ons dus dat de kalender voor het allereerst weer begint bij het jaar nul als het voor ons 2012 is. Om precies te zijn op 21 december van dat jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euh, je loopt een beetje achter. Ze hebben het dit jaar nagerekend en kwamen nu uit op 2220. Dus een paar jaar later. ;-)

En waarom die kalender eindigt? Wellicht omdat de rollen waar ze dit op schreven op waren... Tja je kan niet oneindig doorschrijven he, de kalender op je muur of in je agenda stopt toch ook?

Het leek me al wel voldoende voor ze om zo ver vooruit te plannen. Ik denk dat ze niet graag ergens een afspraak wilden missen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"ze"die het hebben nagerekend, dat is niet iedereen. Dat zijn gewoon weer mensen met een andere theorie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof eerder een wetenschappelijk instituut. En zijn er dan andere instituten die dit weerleggen? Zou het graag weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten dat komt het woord 'iedereen' niet in me antwoord voor.
de planeten staan dan in 1 rij naast elkaar en dat gebeurt eens in de zoveel jaar .
de 1 noemt dat het beginpunt de ander het eindpunt .
wat wel frappant is is dat in bijna elk geloof 2012 een bijzonder iets teweeg gaat brengen.
ik zelf denk dat het nauw verbinding heeft met een klimaatverandering .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De planeten hebben ik meende vorig jaar al op 1 lijn gestaan en dat gebeurt in 2012 niet nogmaals.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry hoor maar dat alle planeten op 1 rij staan hebben wij echt nog niet meegemaakt .
doe eerst maar eens een beetje research voordat je wat roept .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://weeswaakzaam.punt.nl/?r=1&id=419625
http://frontpage.fok.nl/nieuws/1770
En nog wel meer data die ik hier niet allemaal ga plaatsen.
Zo einde research.
Eindtijd ‘2012’ is pas in 2208
Vervelend voor onheilsprofeten die denken dat in 2012 de wereld vergaat: de Mayakalender waarop het allemaal is gebaseerd, loopt in werkelijkheid pas af over twee eeuwen, in het jaar 2208.

Het einde der tijden van 21 december 2012 blijkt namelijk gebaseerd op een rekenfout. De meeste experts zijn het er inmiddels over eens dat ‘2012’ pas 208 jaar later valt, constateert NWT Natuurwetenschap & Techniek in zijn novembernummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 van de kalenders, de Maya`s hadden er vele!
Eindigt in 2011...

Voor meer info b.v.; www.pateo.nl ebooks of films..