Heeft de verlichting een internationale gedachtegang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke verlichting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de tijdperk waar men begon na te denken met hun 'verstand' (18e eeuw)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL, waar dachten we daarvoor mee dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grof gezegd geloofde men daarvoor domweg in de kerk en deden zelf geen onderzoek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wie zegt dat, 18e eeuw?
De Verlichting of Eeuw van de Rede begon volgens sommigen al omstreeks 1630.

Het beste antwoord

Ik denk dat dat wel een belangrijk aspect is, ook nu zie je dat nationale grenzen voor invloedrijke figuren, als filosofen en topwetenschappers relatief onbelangrijk zijn. Door de ontwikkeling van boekdrukkunst en het poststelsel konden geleerden en dergelijke contacten onderhouden binnen geheel Europa. Voor de belangrijke figuren van de verlichting was Europa al min of meer één land en ze zochten de plaatsen op waar ze ongestoord konden publiceren en leven. De publicaties waren toen nog in het latijn, zodat er ook geen taalbarriëre was, net zoals nu iedereen in het Engels publiceert.

Aan de andere kant heeft het misschien ook een niet internationale kant, omdat we voor de verlichting nog min of meer in het Roomse Rijk zaten met de Paus, keizers als Frederik Barbarossa en de katholieke kerk in het algemeen aan het hoofd. De kruistochten waren bijvoorbeeld een internationale beweging. Na de verlichting zag je wel een ontwikkeling in de rivaliteit tussen de nu bekende Europese staten, ook vanwege de ontdekking van Amerika en de zeeroutes naar Azië en een afnemende invloed van de katholieke kerk en de paus. In de praktijk was het grote roomse rijk echter niet zo relevant en bestond Europa eigenlijk uit ministaatjes, zo groot als een bisdom.

Op lange termijn heeft de verlichting zeker een belangrijke rol gespeeld in de internationalisering. Dat zie je aan de ontwikkelingen na de Franse Revolutie en de Amerikaanse grondwet, die geen onderscheid meer maakte tussen geloven en overtuigingen of nationaliteiten. Ook de grote politiek/filosofische stromingen als het communisme, socialisme, anarchisme liberalisme waren internationaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een gedachtegang van individualiteit, gelijkheid en zelfontplooiing. Bijvoorbeeld in de schilderkunst is het goed te merken. Vanaf de verlichting gingen schilders hun naam onder aan het schilderij zetten.

Ook zag je op die zelfde schilderijen dat koningen net zo groot werden afgebeeld als boeren. Wat daarvoor anders was. Nu heerste er gelijkheid.

Uit individualiteit werd de bijbel ook vertaald voor het volk (eerst alleen in het latijn). zodat iedereen zijn eigen ideeën kan vormen over het geloof. Wat eerst niet kon, het geloof werd verteld door een geestelijke.

Het protestantisme is in zekere zin een product van de verlichting.

Deze ideeën werden internationaal gedeeld. Vooral in gebieden waar mensen het beter hadden werden verlichte ideeën meer aangehangen. De eerste verlichte mensen waren de rijkere: handelaren en regenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk.
Maar dat wil niet zeggen dat die gedachtegang in alle landen dezelfde was.
De Verlichting verschilde van land tot land, want er bestonden verschillende ontwikkelingen naast elkaar.

In ieder land was "de Verlichting" een reaktie op de in dat land heersende modes.
"Elkaar bestrijdende filosofische stelsels tuimelden over elkaar heen" , maar de Verlichting was overal een poging de heersende religieuze en politieke problemen te lijf te gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichting_(stroming)