wanneer was er voor het eerst sprake van Amerikanisering in Nederland? En in welke vorm was dit dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

In de VOC tijd werden er al indiaanse voorwerpen geimporteerd. Toen is het begonnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens en na de tweede wereldoorlog, er zijn hier heel wat kinderen door Amerikanen verwekt!!

Toegevoegd na 2 minuten:
De dankbaarheid aan de Canadezen en Amerikanen bleef nadien in alle denkbare vormen zichtbaar.
Ons land zou nooit zo pro-Amerikaans geweest zijn als de bevrijding NIET had plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens wikipedia wordt de term amerikanisering sinds 1907 gebruikt. Al eerder werd natuurlijk de uit Amerika afkomstige aardappel hier bekend, net als mais en tomaten.
Wat ze doorgaans bedoelen zijn de Amerikaanse (Verenigde Staten) invloeden, en dan vooral in de populaire cultuur, zoals (teken)films, muziek en dans, mode, fastfood en grote Amerikaanse merken.
Na de tweede wereldoorlog, en vooral in de jaren '50 en '60, was Amerika erg "in."
Maar al eerder was er sprake van amerikanisering, bijvoorbeeld bij de Olympische Spelen in Amsterdam in 1928. Ter gelegenheid hiervan werd Coca-Cola in Nederland geïntroduceerd. Dat merk en drankje werd al snel erg populair.

Toegevoegd na 8 minuten:
De krantenstrip van 'Mikkie Muis' (getekend door Floyd Gottfredson), verschijnt vanaf 2 oktober 1931 in de Telegraaf. De strip is enkele jaren daarvoor in Amerika gestart, naar aanleiding van de succesvolle tekenfilms die Walt Disney vanaf 1928 met deze vrolijke muis heeft gemaakt.