Is er nu (anno 2017) nog steeds sprake van bloedwraak in Albanië?

Ik heb een tijdje geleden een interessante (en heftige) documentaire gezien die ging over bloedwraak in Albanië. Nu vroeg ik me af dat nu nog steeds gaande is, want het meest actuele artikel wat ik daarover heb kunnen vinden, kwam uit 2014.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat zal niet zomaar in 3 jaartjes veranderen, de grootste kans is dus dat dat nog steeds zo doorgaat. http://www.aljazeera.com/indepth/features/2016/03/albania-dark-shadow-tradition-blood-feuds-160318033023140.html Uit 2016. Er is niet echt veel verbetering te bespeuren behalve hogere gevangenisstraffen voor moord en een paar ruzies die met behulp van buitenaf worden stilgelegd.

Antwoorden (1)

Ja in Albanië komt bloedwraak tot op heden nog steeds voor.
Ondanks dat Albanië een land is waar moslims en christenen en vele andere religies vreedzaam samenleven komt Albanië niet zelden negatief in het nieuws. Albanië is nog steeds het land van bloedwraak en maffiose criminaliteit. Dit werd nog eens bevestigd tijdens de Publieksdag Albanië op 4 februari 2017 in Tilburg.
Sprekers waren o.a. Dhr. Luigj Mila, directeur van Justitia et Pax Albanië en de ambassadeur van Albanië in Nederland mevrouw Her.E. Adia Sakiqi.
Maar Albanië is ook een land waar activisten streven naar een open, democratische samenleving en naar verwerking van het verleden.