De boeddha (Siddhartha Gautama) leefde waarschijnlijk ongeveer zes eeuwen voor christus. Er is niet eens exact met zekerheid bekend in welk jáár hij werd geboren, laat staan op welke dág.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de Theravada-traditie was is hij geborden op de dag van volle maan in mei (Vesakha) in het jaar 623 voor Christus.
Maar volgens diezelfde traditie werd hij geboren na 10 maanden zwangerschap in plaats van 9 dus over de betrouwbaarheid kun je zo je twijfels hebben.
Ik denk dat het antwoord van SuzyQ betrouwbaarder is.

Toegevoegd na 1 uur:
Aanvulling: er zijn verschillende dagen waarop de verjaardag van de Boedha wordt gevierd. Het word gevierd op de eerste dag van de volle maan van de zesde maand in de Boedhistische maankalender. Dat staat gelijk aan de eerste dag van de volle maan van de vierde van de Chinese maankalender. Behalve als het een jaar is die een extra volle maan heeft dan is het de vijfde maand. Uitgezonderd zijn de plekken waar dat een een week eerder begint. En in Tibet is het meestal weer een maand later. In Japan is het altijd op 8 april.
Er is ook een kalender dit jaar valt de viering in Oost-Azie
op 10 mei en volgden jaar (2012) op 28 mei van de Gregoriaanse kalender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we nooit achterkomen, geboortedata waren immers niet echt van belang voor de gewone mens in de oudheid.
Ook stierven er veel kinderen vroegtijdig dus warom data bijhouden? , het was al een wonder als een kind zijn zesde levensjaar kon halen. Boeddha werd dan ook als een gewoon mensje geboren, net zoals Jezus eigenlijk, ook daar zullen we nooit de exacte geboortedatum van weten. je werd geboren als zoon van iemand, en in dat dorp of gebied, die dat beroep had, dat was van belang niet de geboortedag, daar werkte men toen niet mee. Dit zijn eerder overleveringen dan geschiedkundige manuscripten waar we een specifieke datum kunnen aanhangen.