Misschien omdat rond die tijd de katholieke kerk veel minder invloed meer had op ons denken, Nederland maakte zich vrijer van de kerk in Rome. Ook had de katholieke kerk in Engeland veel minder invloed gekregen, de katholieke kerk verzette zich immers tegen het meer vrijere denken van de verlichting, die de religieuze dogma's van zich afwierp, en daarmee het nieuwe vrije denken ontwikkelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie de link hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat in die tijd het zuiden katholiek was (in europa) en die waren tegen wetenschap, de protestanten waren voor wetenschap. Engeland had een apart soort christelijk geloof en dus ook zei hadden goed de mogelijkheid tot de verlichting. in Nederland was godsdienst vrijheid, alleen de katholieken waren dan wel niet zo geliefd. door die vrijheid kwamen veel Franse wetenschappers die protestants waren, nadat Lodewijk de 14e het katholieke geloof als staats godsdienst had verheven, naar Nederland gevlucht. ook na de val van Antwerpen, daarvoor een van de 'wetenschaplelijkste steden', kwamen er vele wetenschappers naar nl. ook nog was het in Nederland zo dat iedereen mocht drukken wat hij wilde, dat betekende dat vele buitenlanders naar Nederland immigreerde om hier hun werk voort te zetten. bepaalde van deze dingen voor Nederland gelde dus ook voor Engeland, wat in Engeland en Nederland de overgang van de wetenschappelijke revolutie naar de verlichting sterk versterkte.