herkent iemand dit beeldje van koper of brons?

gevonden tijdens een boswandeling

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mooi beeldje! Lijkt alsof het ergens op bevestigd is geweest, gezien de onderkant.
waar heb je het gevonden, in welk gebied?

Het beste antwoord

Het zou een neder-germaans beeldje van de god Mercurius kunnen zijn. Ik kan alleen dat ding op z'n hoofd niet zo plaatsen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan ook ouder zijn, uit de brons tijd. Zie tweede bron.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik vind het intrigerend. Vond nog een link (zie drie) Kijk eens naar het figuurtje links op de foto. Heb je misschien een proef ofzo gevonden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Als ik jou was zou ik een naar het archeologisch spreekuur gaan van Rijksmuseum in Leiden:

http://www.rmo.nl/onderzoek/archeologisch-spreekuur

Ik ben erg benieuwd wat zij er van vinden.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik lees trouwens op de Leidse website dat je wettelijk verplicht bent elke archeologische vondst te melden bij de gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Immetje, het is een soort mandje dat boven het hoofd wordt gehouden, er zou in theorie iets in kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Immetje, je laatste reactie lijkt er al veel op. De onderkant lijkt afgebroken, alsof het ooit een soort speld is geweest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Immetje, ik denk dat ik inderdaad dat ik een afspraak in Leiden ga maken. Dank voor je hulp!

Andere antwoorden (1)

Het komt op mij over als iets uit de Egyptische mythologie.
Ik denk dan aan Seth.
Het bootje op zijn hoofd kan de zonneboot zijn om de zon te beschermen tegen de dagelijkse aanvallen van de slang. Het is maar mijn gedachte. Zeker weten doe ik het niet.Seth
De god van chaos en wanorde. Hij werd voorgesteld als een bizar dier met een lange neus, op twee benen, afgeronde oren en een gevorkte staart. Hij was een van de vier kinderen van Nut en Geb. Hij vermoordde zijn oudere broer Osiris om koning van Egypte te worden. Na een uitputtende strijd met Horus - de zoon van Osiris - moest Seth de troon afstaan. Tijdens een groot gedeelte van zijn strijd werd hij gesteund door Ra, omdat hij de enige was die de slang Apophis, die elke nacht de boot van de zon belaagde, de baas kon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gerard, geprobeerd extra foto's toe te voegen. Is niet gelukt. Het gezicht is erg rond, dat van Seth is altijd heel spits.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn dat je mee denkt!