Ik zoek 1 bekende gebeurtenissen in de romeinse/griekse tijd

Ik ben bezig met een game (zie avatar) en nu zoek ik 1 gebeurtenissen in de romeinse/griekse tijd. Ik heb al het paard van troyen..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (10)

Twintig eeuwen Griekse Geschiedenis.

* Romeinse overheersing, 146 v. Chr. – 395. In 330 verplaatst keizer Constantijn zijn residentie naar Constantinopel., wat een Christelijke stad werd. In 395 wordt het Romeinse rijk verdeeld in een West- en een Oostromeins rijk
* Giekenland onder Byzantium, 395 – 1456. veel last van invallen o.a. door Vandalen, Oostgoten, Slaven, Alvaren en Hunnen, Saracenen, Bulgaren en in de 11e eeuw de Noormannen vanuit Sicilië.
* Onder leiding van de Patriarch van Byzantium scheidt de oosterse of Grieks-orthodoxe kerk zich in 1054 af van de kerk van Rome.
* Franken in Griekenland, aan het einde van de vierde kruistocht, 1202 – 1204, plunderen ze Constantinopel; Venetië vestigt zich op de Peloponnesos.
* Mistras residentie van Byzantijnse stadhouder, beleeft in 14e en 15e eeuw een bloeitijd.
* Turken veroveren Griekenland, 1456 – 1830. Veel strijd tussen Venetië en de Turken.
* Opstand tegen de Turken, in 1821, die pas succes heeft in 1827 als Rusland, Frankrijk en Engeland te hulp schieten.
* Griekenland naar onafhankelijkheid, 1830 tot heden. Nafplion werd de eerste hoofdstad, later wordt dat Athene.
* Diverse koningen; Otto I, George I; Konstantijn I, die in de eerste wereld oorlog pro-Duits is en premier Venizelos verbant; moet zelf het veld ruimen onder druk van de geallieerden; Alexander I zoon van Konstantijn sterft jong en Konstantijn komt weer terug.
* In 1923 – 1935 Griekse republiek. Bevolkingsuitwisseling – Grieken uit Turkije en de Turken uit Griekenland en Bulgarije, tengevolge van een verloren oorlog door de Grieken in Klein-Azië tegen de Turken. Venizelos komt weer terug.
* George II weer terug in 1935, staatsgreep door dictator Metaxas.

In 1940 vallen de Italianen Griekenland in, gevolgd door de Duitsers

* Duitsers geven Athene over aan de Engelsen in 1944.
* Burgeroorlog, tussen communisten en regeringstroepen van 1945 – 1949.
* Paul I van 1947 – 1964. Verwoeste land heeft veel steun gehad van de V.S..
* Kolonels regiem, met o.a. Papadopoulos en Patakos in 1967.
* Karamanlis komt in 1974 als balling terug uit Frankrijk en komt aan de macht , in 1980 wordt hij president.
* Griekenland wordt in 1981 lid van de Eur.Gemeenschap.
* In 1981 wordt Georgios Papandreou. Lid van de PASOK, socialistische partij, minister-president en voert veel vernieuwingen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die NintendoNerd;

Missschien vind je nog wat leuke Romeinse wetenswaardigheden inde Asterix-albums.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Trojaanse oorlog rond 1180 voor Christus, die tien jaar duurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij schiet iets van Hannibal die met zijn olifanten de alpen overtrok te binnen, maar ik weet niet zeker of het uit die tijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
The fall of Constantinopoli
Door F. Sultan Mehmet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de ondergang van pompei bij de uitbraak van de vesuvius.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 de reis in het doolhof van de argonauten.
2 de ontvoering van Helena, dit ging vooraf aan de troyaanse oorlog.
3 delphy, hier sprak het orakel.
4 de krachtwerken van hercules.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
succes met je game
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slag bij Thermopylae.

De veldslagen bij Gerovia en Alesia (de eerste wonnen de Galliers, de tweede Caesar)
.
1 van de Punische oorlogen (Rome vs Carthago) zoals de 2e met de beroemde veldtocht van Hannibal Barkas.

De slag bij Issus waarbij Alexander de Grote het veel grotere leger van Darius III van Perzie versloeg.

De slaven opstand onder Spartacus.

De grieks-Trojaanse oorlog uit de Ilias (met het beroemde paard). Maar die slag is eigenlijk al tot vervelens toe uitgemelkt.

De val van Constantinopel (of een van de vele andere grote slagen waar de Byzantijnen bij betrokken waren).

De slag bij Slag bij Chaeronea waarbij Alexander de Grote effectief de baas werd over heel Griekenland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gladiatoren lijken mij ook heel geschikt voor games.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het tonen van cleopatra aan het volk in rome!