Weet iemand welke chocoladefabriek er vroeger op de Bergweg in Rotterdam zat?

Er zat ook een chocoladefabriek in een achterliggende straat maar die bedoel ik dus niet. De fabriek die ik zoek heeft echt op de Bergweg gezeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ben al uren aan het zoeken sinds ik deze vraag rond 3:00 tegen kwam. Ik kan er helemaal NIETS maar dan ook niets over vinden. Frustrerend. Ik heb zelfs een Rotterdam historicus over gemaild haha. Ik kan wel steeds op allerlei sites vinden dat Ringers in 1911 een fabriek in Rotterdam heeft geopend, maar niet WAAR dit geweest is. Het zelfde geld voor Baronie de Heer. Wat ik wel gevonden heb is een afbeelding van Ringers Alkmaar en Rotterdam: http://stedelijkmuseumalkmaar.nl/tentoonstellingen/bouwhistorie-van-de-ringersfabriek
En met een beetje fantasie zou het rechter gedeelte van de afbeelding het pand aan de bergweg kunnen zijn. Ik blijf zoeken...maar ik ga eerst naar bed :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze afbeelding lijkt op de fabriekzijde aan de willibrordusstraat. Ik ga er volgende week eens langs met de foto in de hand!

Het beste antwoord

Ik heb een paar foto's gevonden van de voormalige chocoladefabriek. Het huisnummer is 283-285 geweest.

Ik ga nog op zoek naar de naam.

(en het is niet chocoladefabriek Beukers & Rijneke, die was in de Willebrordusstraat, achter de Bergweg)

Toegevoegd na 1 uur:
Dit zijn de gegevens van de verkoper:

Iglo Vastgoed B.V.
De heer F. Haver
Schiedamsedijk 78a
3011 EM Rotterdam

Telefoon: 010-213 1231
Fax: 010-213 1235
info@iglovastgoed.nl
www.iglovastgoed.nl

http://www.iglovastgoed.nl/print_huis.asp?key=411635&title=locatie

Het lukt mij nog niet de naam van de chocoladefabriek te vinden, dus misschien kan je informeren bij de verkoper.

Toegevoegd na 6 dagen:
Een definitief antwoord heb ik helaas niet kunnen vinden. En intussen ben ik, naar aanleiding van het antwoord van Maarten Bakker, ook gaan twijfelen aan mijn bewering dat het gebouw niet van chocoladefabriek Beukers & Rijneke is geweest.

Ik hoop dat iemand je een definitief en juist antwoord kan geven. Misschien kan je nog informeren bij de krant, waarin je het artikeltje las? Succes!
Plaatje bij antwoord
Antoni
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de moeite.
Antoni
11 jaar geleden
Graag gedaan!

Andere antwoorden (3)

Bedoel je misschien de snoepfabriek van LEMCO ?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien werd die fabriek bedoeld. Ik las vandaag een stukje in het AD en daar stond in dat er een theater komt in de voormalige chocoladefabriek aan de Bergweg. Maar misschien bedoelen ze inderdaad die snoepfabriek. Weet je ook waar deze fabriek op de Bergweg zat?
Het pand bestaat dus nog steeds.
Op de Bergweg heeft een chocoladefabriek gezeten. Zoveel is zeker. En de fabriek was gevestigd op nr. 285. De naam? Ik kan de naam niet terugvinden in het telefoonboek van 1915 en ook niet van 1950. Wel vond ik de naam Veka op een muur van een pand in de Insulindestraat(plein). Of dat nu de naam was van de vestiging in dat bewuste pand of een verwijzing naar de fabriek op de Bergweg is mij niet duidelijk. Ik hoop binnen drie weken antwoord te hebben op deze vraag. Bij navraag aan ouderen hoorde ik namen voorbij komen als (de Vergulde Krakeling en Hartog's). Dat zouden vestigingen zijn geweest in de buurt van de Soetendaalseweg en of Benthuizerstraat.

Toegevoegd na 4 dagen:
Oei,oei.Ik heb meldingen gekregen, dat ik een onjuist huisnr. vermelde.Ik ben het helemaal eens met het huisnr. gebeuren. Het moet zijn 283. Ik maakte vergissing, was me ervan bewust maar verzuimde het te herstellen. Bedankt en sorry. Helaas ben ik nog niet achter de naam gekomen. Daartoe zou ik een bezoek moeten brengen aan stadsarchief. In de studiezaal kan ik dan de adresboeken van Rotterdam van na 1939 raadplegen. Of telefoonboekennuit de jaren na de oorlog. Maar dan moet ik wel op naam zoeken. Of of Chocoladefabriek e.d.
Bij deze, deze tip, waarmee ik hoop iets goed te maken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.
Leuk dat ik al zoveel informatie heb gekregen.
Antoni
11 jaar geleden
Een aanvulling op je informatie over het huisnummer dat je zo stellig noemt: 285: De foto bij mijn antwoord met de blauwe auto voor het gebouw is van www.studiodebakkerij.nl Studio de Bakkerij is nu eigenaar van de bedrijfsruimte onderin het gebouw. Op de website van Studio de Bakkerij is huisnummer 283 vermeld als hét huisnummer. De foto bij mijn antwoord met de rode en de zwarte auto voor het gebouw is van www.funda.nl waarop een appartement is aangeboden (geweest) met huisnummer 285 a. In de advertentie werd verwezen naar de oude chocoladefabriek. Wat het huisnummer van de voormalige chocoladefabriek is geweest, weet ik niet zeker, maar op basis van de informatie van de foto's vermeldde ik in mijn antwoord zowel 283 als 285.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger was het 283. De huisnummers 285 a en b zijn later toegevoegd. Deze nummers zijn dus samen in hetzelfde gebouw. 283 in de begane grond, 285 a en b de verdiepingen er boven.
Antoni
11 jaar geleden
Maarten, dank voor je reactie. Daarmee maak je alles een stuk duidelijker!
Beste mensen,
Ik ben ook benieuwd naar het antwoord op deze vraag daar wij de nieuwe eigenaren zijn van dit pand. De foto die bij deze vraag staat komt volgens mij zelfs van onze site ;-)
Wij maken er een nieuw theatertje in nu.
Volgens mij was ook dit pand onderdeel van Beukers & Rijneke chocolade fabriek aangezien de hal beneden ook een ingang aan de willibrordusstraat heeft. Er zit nu muur halverwege de hal maar die is niet authentiek. De bouw is ook hetzelfde als de fabriek in de willibrordusstraat.
In een boekje met oude foto's staat het pand ook en is het daarin volgens mij ook zo benoemd.

Ik hou dit item in de gaten!

Overigens openen we op 8&9 september het theater en is de hele buurt welkom. Zie www.studiodebakkerij.nl voor meer info en gratis activiteiten in dat weekend!

Gr Maarten Bakker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Maarten, Wat leuk om hier een antwoord te zien van de nieuwe eigenaren! Het klopt dat ik een foto van jullie website heb gehaald. Ik hoop dat het mag! De andere foto is overigens van www.funda.nl waarop een appartement bovenin het gebouw te koop werd aangeboden. Over de Willebrordusstraat: via Google Maps heb ik een plattegrond bekeken van de omgeving. Zo kreeg ik de indruk dat dit pand niet helemaal door zou lopen tot aan de Willebrordusstraat. Daarom dacht ik dat het gebouw niet van Beukers & Rijneke zou zijn. Misschien is het dat toch wel geweest, begrijp ik nu. Veel plezier met en in jullie nieuwe theater! Groeten, Antoni
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere foto ken ik ook, want we hebben dat appartement samen met de ruimte beneden gekocht ;-) Het is een groter complex geweest. Het pand van de bergweg loopt diep door tot een binnenplaats. En de binnenplaats is weer te breuken via een poort op de Willebordusstraat. Zo zal het vroeger wel in elkaar hebben gestoken. Dat het een chocolade fabriek is geweest is zeker omdat in de kelder nog de oude lift ingang zit waar cacao op staat! Ik ging er dus vanuit dat het wel Beukers en Rijneke was maar zeker weten doe ik het niet. Groeten, Maarten PS.Wees welkom op het openingsweekend!
Antoni
11 jaar geleden
Maarten, Jullie opening heeft concurrentie van de Rotterdamse Wereldhavendagen, maar misschien kom ik wel even langs! De Wereldhavendagen zijn er immers volgend jaar weer en jullie opening niet... Groeten, Antoni