Ben ik nu van adel?

Hoi ik heb in mijn stamboom gezien dat een voorvader van mij de adelijke titel van Karel VI heeft gekregen en later ook nog tot ridder is geslagen door Karel VI maar wat betekent dat voor mij
dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
erotisi
7 jaar geleden
In Nederland bestaat naast de ongetitelde adel, die het predicaat jonkheer mag voeren, de getitelde adel. Deze kunnen, van laag naar hoog, de volgende titels voeren: ridder, baron, burggraaf, graaf, markies, hertog, prins. Er vindt geen verheffing in de adelstand meer plaats, met uitzondering van (voormalige) leden van het Koninklijk huis.

Het beste antwoord

Hoewel er geen verheffing (nieuwe adel) tot de adelstand meer kan plaatsvinden in Nederland kan er nog wel erkenning (van hele oude adel) plaatsvinden.

'Het is nog steeds mogelijk om als Nederlander opgenomen te worden in de Nederlandse adel door middel van de zogenaamde 'erkenning'. Men dient hiertoe zelf een verzoek in te dienen. In geval van erkenning wordt iemand opgenomen in de adel omdat bewezen is dat de persoon behoort tot een geslacht dat voor 1795 tot de inheemse adel behoorde. In praktijk komt dit echter bijna niet meer voor. Het is immers lastig te bewijzen en bovendien behoren de meeste adellijke geslachten van vóór 1795 reeds tot de Nederlandse adel.
De laatste 'erkenning' van een familie behorende tot de Nederlandse adel betrof het geslacht Van Lawick (Koninklijk Besluit van 29 juli 1893 nr. 44).Totaal zijn 23 geslachten in de Nederlandse adel door erkenning opgenomen (telling 2012).

Het enige (zichtbare) voorrecht dat de Nederlandse adel nog kent is een adellijk distinctief (titel of predicaat). Niet getitelde Nederlandse adel heeft recht op het predicaat jonkheer of jonkvrouw. Getitelde adel heeft recht op de titels ridder, baron/barones, burggraaf/burggravin, graaf/gravin, markies/markiezin, hertog/hertogin of prins/prinses, al naar gelang welke titel is verleend, erkend of gehomologeerd.

Daarnaast vind overerving van adelstand alleen plaats via de mannelijke kant. Kinderen verwekt door een adellijke man kunnen aanspraak maken op adeldom, ook als zij bij hun geboorte niet de geslachtsnaam van hun vader ontvangen. Voorwaarde is dat zij na de inwerkingtreding van de Wet op de Adeldom (1994) geboren moeten zijn.

Conclusie je behoort dus nog niet formeel tot de Nederlandse adel. Je moet het een en ander bewijzen dat nog niet zo eenvoudig is. Maar het kan wel.....

Ps Ik weet niet welke Karel VI je bedoelt die uit Frankrijk (1368-1422) of uit Wenen (1670-1740), maar ik vermoed de laatste?!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_adel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat klopt Inderdaad Karel VI van wenen maar ben ik dan van Nederlandse of van Oostenrijkse adel?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat klopt inderdaad maar ben ik dan van de Nederlandse adel of de Oostenrijkse?
erotisi
7 jaar geleden
Keizer Karel was oa keizer over de zuidelijke Nederlanden (min of meer Belgie) maar niet over de Noordelijke (de zeven provincien of het huidige Nederland) dus in die zin lijkt het geen Nederlandse oorsprong te hebben wat betreft gebied.
Misschien kun je nagaan welke nationaliteit je grootvader had. Maar het zou goed kunnen dat dat voor de erkenning de plaats van oorsprong niet zozeer van belang. Dat zou alleen zo zijn als je zelf een buitenlander bent die via inlijving tot de Nederlandse adelstand wil behoren die bij de naturalisatie tot het Nederlanderschap kan worden meegenomen. Dat lijkt voor jou niet ter sprake.
Ik weet overigens niet of je van Belgie of uit Nederland komt. Maar het antwoord is wel gegegven voor de Nederlandse situatie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben inderdaad Nederlands maar mijn voorvader Belgisch hij is tot adelstand verheven en daarna tot ridder in de tijd van het Heilige Roomse Rijk