Welk merktekenen hadden krijgsgevangenen op hun kleren in een Duits kamp? 2e wereldoorlog

Zie vraag.
Joden hadden een ster, homo's een roze driehoek maar wat hadden krijgsgevangenen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Neem aan dat die onder de rode driehoek vielen als buitenlands politiek gevangen

De rode driehoek is een rode gelijkzijdige driehoek die op zijn punt staat. Ze stond symbool voor politieke gevangenen. Hieronder vielen onder meer communisten en andere binnenlandse tegenstanders van de nazi's, vrijmetselaars en buitenlandse politieke gevangenen en verzetsstrijders.
11 jaar geleden
krijgsgevangenen liepen in hun militaire kleding.
11 jaar geleden
Voor krijgsgevangenen hebben de Duitsers speciale krijgsgevangenkampen ingericht, dit had niets met politiek of afkomst te maken en dus ook niet met diehoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een keer gehoord, of gelezen dat de krijgsgevangenen KF op de kleding op hun rug hadden staan.

Helaas kan ik daar geen bewijs voor vinden. :-(
11 jaar geleden
Bepalingen naar de Derde Conventie van Geneve van 27 juli 1929
Citaat
Krijgsgevangenen moeten:

Humaan en met eerbied behandeld worden,
Hun naaste verwanten en het Krijgsgevangenenagentschap van het Internationale Rode Kruis van hun gevangenschap kunnen inlichten,
Regelmatig met hun naaste verwanten en bijstaanders kunnen corresponderen,
Kleding, eetgerei en persoonlijke spullen kunnen bijhouden,
Afdoende gevoed en gekleed worden,
Gehuisvest worden op minstens gelijke voet als de vijandelijke soldaten,
De medische zorg krijgen die ze nodig hebben,
Betaald worden voor enig werk dat ze doen,
Gerepatrieerd worden indien ze ernstig ziek of gewond zijn, waarna ze niet terug in militaire dienst mogen keren,
Vrijgelaten en gerepatrieerd worden als de vijandelijkheden beëindigd zijn.

Vaak zullen ze wel een eigen uniform hebben gedragen, maar dat was geen voorschrift. Ze moesten afdoende gekleed zijn. Dat kon dus ook een gestreepte kamp pyjama zijn.

Overige gevangenen (dit is niet uit voornoemde conventie)
Opnameprocedure

Als "toegangsprijs" moesten de gevangenen in blok 26 (vanaf 1944 in een nieuw gebouwencomplex) hun persoonlijke bezittingen inleveren. De gevangenen werden gedoucht, geschoren, gefotografeerd en geregistreerd. Vanaf 1942 werd bij de meeste gevangenen op de linker onderarm hun registratienummer getatoeëerd. Ze kregen klompen en een gestreepte outfit, waarop men door een merkteken kon zien tot welke groep gevangenen ze behoorden. In de laatste oorlogsjaren ontbrak het wel eens aan specifieke kleren van het concentratiekamp, waardoor het kon voorkomen dat er ook mensen in burgerkleding rondliepen.
Door op merkteken te klikken kreeg ik een overzicht van
"Merktekens in Duitse concentratiekampen."
Een uitvoerig hoofdstuk met tekst en uitleg van de op de uniformen aangebrachte merktekens.