Of het merendeel van de mensen toen hetzelfde dachten over een bepaald onderwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goede indruk gevend van het geheel

http://www.encyclo.nl/begrip/representatief

KWF kankerbestrijding kan bijv opperen dat een bestuurder van een apart fonds die geld in eigen zak steekt niet representatief is voor fondsen voor kanker onderzoek in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Representativiteit is een goede weergave geven over een bepaald onderwerp. Veel bronnen zijn niet representatief omdat het niet duidelijk is of hem om zijn mening gaat of dat hij spreekt voor een grotere groep, wat hij schrijft wel voor iedereen geldt, dit in andere gebieden wel hetzelfde was en hij dit toevallig hoorde, dus niet bij de gebeurtenis aanwezig was. Hierdoor is het moeilijk te zeggen of een bron representatief is of niet. De meeste bronnen zijn niet representatief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien het over een bevolkingsonderzoek gaat:
We noemen een steekproef representatief voor de populatie waaruit hij getrokken iswanneer de steekproef een vergelijkbare verdelingvertoont op alle relevante variabelen

Indien het over niveau van de bron gaat:
Representativiteit
- Geldt de bron voor één uitzonderlijk geval, dan is je bron niet echt representatief.
- Geldt de bron voor meer gevallen/voor meer mensen, dan is je bron meer
representatief en daardoor waardevoller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even een niet-bestaand verhaaltje als voorbeeld.
Stel je voor dat in het land Rodia rood heel erg in de mode is: bijna iedereen draagt rode kleren! Jij bent nog nooit in dat land geweest, en je vaart er met een schip naartoe. Aan boord is één Rodiaan, die na een vakantie terugkeert naar huis. Je maakt een praatje, en zegt: 'Wat hebt u een prachtige blauwe kleren aan!' De Rodiaan zou nu kunnen zeggen: 'Ja, ik ben dol op blauw. Maar op dat gebied gepresenteer ik beslist het Rodiaanse volk niet; bij ons draagt bijna iedereen rood.'
Ofwel: je hebt nu deze man gezien, maar je mag daaruit niet concluderen dat alle Rodianen er zo uitzien.

Representeren betekent in deze context dus, dat als we naar iemand/iets/een situatie kijken, we een goed beeld krijgen van alle mensen/dingen/situaties in die tijd en/of op die plaats.
In dit voorbeeld gaat het alleen om de kleding, maar in het echt spelen er veel meer factoren een rol.
Denk bijvoorbeeld aan een raam met allerlei vloeiende lijnen, bloemen, eventueel vogels (en dan vooral pauwen!) en sierlijke vrouwen met grote hoeden, dan zou je kunnen zeggen: dit raam is representatief voor de glaskunst van de jugendstil.
Waarom? Omdat dat KENMERKEND is voor de glaskunst van de jugendstil. Veel ramen (van dure huizen en gebouwen) zagen er toen ongeveer zo uit. Als je tien 'representatieve' ramen hebt gezien, zul je voortaan waarschijnlijk zelf kunnen zien welke ramen bij de jugendstil passen en welke niet.