Uit een erfenis heb ik een doos met oude brieven e.d. gekregen. O.a. een enveloppe met Talons Obligatiën Groote Russische Spoorweg Maatschappij.

Kan iemand mij daar iets meer over "vertellen"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

heb nog nooit gehoord van "Talons obligatiën enz", maar ik weet dat in 1917, na de Russische revolutie veel aandelen en obligaties van Russische maatschappijen in één klap waardeloos werden. dit zal er ook zo één zijn. ze werden waardeloos en er is nooit compensatie voor geweest. het is ook niet echt te verwachten.
ze zullen zeker wel een vermakelijkheidswaarde hebben. maar af dat iets oplevert.
overigens is er vorig jaar wel een compensatie geweest voor een vergelijkbare situatie met aandelen in de Roemeense spoorwegen. in Frankrijk was er een man die stelselmatig alle nog bestaande aandelen van die maatschappij opkocht voor een paar centen per stuk. die is er wel miljonair van geworden. overigens waren die aandelen nog niet zo oud als de Russische.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien je licht eens opsteken bij de Vereniging van Verzamelaars van Oude Fondsen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je je licht opsteken,bij genoemde bankier.
Titel: Kwitantie voor een talon van 3%-obligaties van de Groote Russische Spoorweg Maatschappij.

Trefwoord: Lippmann, Rosenthal & Co. in deze collectie - in alle collecties
bankier in deze collectie - in alle collecties
spoorwegmaatschappij in deze collectie - in alle collecties
Amsterdam (locatie) in deze collectie - in alle collecties

Verv.jaar: 1916 (ca.)
Techniek: gedrukt; geschreven in deze collectie - in alle collecties

Object: kwitantie in deze collectie - in alle collecties

Afmeting: 11.4 x 27.7 cm
Bron: 07067 (kwitantie, gedrukt; geschreven), grafiek en drukwerk, Joods Historisch Museum, Amsterdam
Copyright: collectie Jaap van Velzen; voor informatie: Joods Historisch Museum

Materiaal: papier