Wat is de geschiedenis van een sigarenplank en waar diende hij voor?

Ik heb zojuist een Sigarenplank gekocht met een brandmerk waarop staat "Octrooi-aangevraagt, L.Bezemer en zn. Helmond (holland) Perlu-Vorm. Naast het brandmerk staat ook het nummer 22 ingebrand. Op de zijkant staat het nummer 3120.

Het is mij niet helemaal duidelijk uit welk jaar deze sigarenplank komt en waar hij exact voor diende.

Graag zou ik de geschiedenis achter dit ding willen achterhalen! Aangezien ik hem aan een vriend cadeau wil doen. Inclusief bijbehorende sigaren natuurlijk!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
ronron1212
10 jaar geleden
Het dient om sigaren te maken.

Het beste antwoord

Deze planken werden als mal gebruikt om sigaren te maken .
Eerst werd er tabak opgerold in een tabaksblad ( beetje zoals een zelf-rol sigaret in een vloeitje ). Deze sigaren werden dan naast mekaar in de houten mal gelegd , bovenkant er op en vervolgens met een aantal vormen tegelijk in een "pers" geplaatst (zie foto's in bijlage).
Ik woon zelf in een oude sigarenfabriek en heb ook nog een aantal vormen en persen staan .
Het juiste jaartal is moeilijker te bepalen , daar deze techniek over langere periode toegepast werd , en vermoedelijk zelfs tot op heden in artisanale sigarenmakerijen .