hoe eindigde de tyfusepidemie in de 19e eeuw?

Ik doe een project voor mijn school. En ik moet informatie opzoeken over de tyfus epidemie in de 19e eeuw. Maar ik kan nergens vinden hoe het nou precies is afgelopen. Zouden jullie mij kunnen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

op deze site staat de informatie over de tyfusepidemie in vinkt, de strekking is vooral dat hij uitstierf omdat de besmettingsbronnen (kantwerkscholen) werden gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tyfus is in Nederland langzaam uitgestorven doordat men steeds beter begreep hoe besmettingen ontstonden. De aanleg van riolering en waterleidingen zorgde ervoor dat minder mensen met besmet water in aanraking kwamen, en het toenemende besef over hygiëne zorgde ervoor dat minder voedsel besmet raakte. Vlak na WOII zijn er trouwens nog uitbraken geweest in de Amsterdamse Jordaan, veroorzaakt door besmette vis. Zie de links.