Mocht een adelijk persoon in de middeleeuwen met iemand die niet adelijk was trouwen?

Bijvoorbeeld een hertog met een boerenmeisje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar bestond geen verbod op en dat was ook niet nodig, omdat geld, geld opzoekt en de bruidegom in spé niet van plan was ook nog een hele familie armoeizaaiers te onderhouden, en daarbij als een kasteelheer iets met een dienstmeisje of een ander meisje dat tot zijn domein behoorde, iets wilde beriep hij zich op het: Droit du seigneur, oftewel het recht van de heer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huwelijken in de adelstand werden meestal geregeld door de ouders van de betreffende personen..
Er werd gekeken naar de winst die een familie kon behalen door dat huwelijk, bijvoorbeeld door meer grond te krijgen of door een huwelijk te arrangeren met iemand van een invloedrijkere familie.. Liefde kwam hier zelden aan te pas helaas..