Wat is de afkorting voor DDR-jaren? Zie omschrijving..

Ik moet een presentatie houden in Berlijn over een Berlijns gebouw en ik hou het over de brandenburger tor. Mijn probleem is dat ik bij het stukje de vierspan ben (het beeld op de Brandenburger tor) en ze hadden het over de DDR-jaren.. Wat is dat?
Graag een betrouwbare link bij de bronnen :) oja de presentatie is voor een cijfer en ik doe het samen met een klasgenoot en moet het naar haar opsturen dus graag zo snel mogelijk antwoord (ik ga morgenochtend al naar Berlijn)

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met DDR-jaren worden de jaren bedoeld waarin Berlijn (en Duitsland) opgesplitst waren in twee delen: de DDR en BRD.
De DDR hoorde bij het Oosten, de Sovjetunie, en was communistisch. De BRD was het tegenovergestelde daarvan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na de 2e wereld oorlog werd Duitsland in 4 delen opgesplitst van ongeveer 1/4 groot. Het bestuur van elk van die delen lag bij: Amerika )VS dus), Engeland, Frankrijk en de Sovjet Unie (= meer dan nu Rusland alleen!). Hetzelfde gold dan ook nog een keer voor de toenmalige hoofstad van Duitsland: Berlijn, dus ook die stad was (netzoals Wenen overigens) verdeeld over deze 4 mogendheden. In 1949 besloten de westelijke bezetters (VS, Engeland, Frankrijk) om hun delen van Duitsland en Berlijn te verenigen in de BRD met als hoofdstad Bonn.De Sovjet Unie was hier op tegen en uit hun deel is de DDR ontstaan (7 okt 1949). Met de val van de muur in 1989 is de DDR in 1990 opgeheven en opgenomen bij de BRD wat dus nu weer Duitsland geworden is.