Hoe verliep de organisatie van het leger van Caesar?

Nu lezen wij met latijn veel over Caesar maar ik snap niet hoe hij zo een groot gebied heeft kunnen bezetten met zijn leger? Dan moet hij toch wel een groot leger gehad hebben? En dat leger moet dan toch wel goed georganiseerd zijn geweest??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet echt een antwoord, maar als je het verhaal van Ceasar interessant vind, dan raad ik je de boeken van Con Iggulden aan:
1) De poorten van Rome
2) De ondergang van de heersers
3) Het zwaard van de macht
4) De toorn van de goden Dit zijn vier boeken die het hele leven van Ceasar beschrijven, van zijn kindertijd tot aan zijn keizerrijk en dan op een manier die fijn leesbaar is (dus geen droge opsomming van feitjes) http://www.boekbeschrijvingen.nl/iggulden-conn/iggulden2.html#iggulden1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook en prachtig boek "the ides of march" van Thornton Wilder (sowieso een bijzondere schrijver geweest)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
The ides of march gaat natuurlijk over Julius Caesar

Het beste antwoord

Hervormingen van Gaius Marius

De belangrijkste innovatie van Gaius Marius rond 100 v.Chr. was naast de vernieuwde indeling van de Romeinse legioenen, het feit dat voortaan ook uit de lagere sociale de klassen gerekruteerd kon worden. Het soldatenleven was voor mannen uit lagere klassen een relatief aantrekkelijker optie dan voor de wat rijkere Romeinen. Zo ontstond de beroepssoldaat.

De eerste legioenen kenden vijf standaarden: adelaar, wolf, minotaurus, paard en everzwijn. In 104 v.Chr. schafte Marius alle veldtekens af met uitzondering van de adelaar, het symbool van Jupiter. De standaarden waren erg belangrijk voor de legioenen. Het verliet de legerplaats pas als het legioen als geheel verder trok. Het waren belangrijke verzamelpunten tijdens veldslagen en het verlies ervan was een grote schande. Er werd bijvoorbeeld een enorme krachtinspanning geleverd om de adelaars die in 53 v.Chr. verloren waren gegaan, terug te krijgen. Ook had een legioen vaak een eigen herkenningsteken.

Met het woord 'legioen' werd in eerste instantie het hele leger bedoeld. Pas in de 4e eeuw v.Chr. bestond de strijdmacht meerdere legioenen. Vanaf de tijd van Marius bestond een legioen op volle sterkte uit tien cohorten met in totaal 5120 man. Een gewone cohort telde 480 soldaten, verdeeld over zes centuriën van 80 man, maar de eerste cohort van het legioen, waarin de beste soldaten zaten, bestond uit vijf dubbele centuriën van 160 man. Elke centurie werd aangevoerd door een centurio, een uit de manschappen afkomstige onderofficier.

De kleinste eenheid die zelfstandig kon opereren, was de uit twee centuriën bestaande manipulus (handvol). De centurie zelf viel weer uiteen in tien contubernii (tenten) van elk acht man sterk. De legioencommandant of Legatus legionis, meestal een senator, had zeven hoofdofficieren onder zich - één praefectus en zes tribuni militum. Deze laatsten selecteerden de soldaten.

NB: Dit heb ik niet zelf opgezocht, maar gekopieerd uit onderstaande link met véél meer informatie!!!