Hoe is maarten luther gedoopt ? is hij gedoopt als kind of heeft hij zich later helemaal onder laten dompelen? helemaal onder water ?

is dat (historisch) ergens terug te vinden ?

12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Eén dag na zijn geboorte is Maarten Luther gedoopt. Dat is ook niet zo vreemd, want in de RK Kerk heeft de kinderdoop nooit ter discussie gestaan.

"10 november 1483: geboren te Eisleben uit een van boerenfamilie stammende mijnwerkersfamilie. In de loop van de tijden wordt zijn familie vrij rijk en geacht in de omgeving.
11 november 1483: Luther wordt gedoopt in de Petrus en Paulus Kerk in Eisleben en wordt genoemd naar de dagheilige Martinus van Tours."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther

Hier iets over de kerk:
http://www.sacred-destinations.com/germany/eisleben-peter-and-paul-church.htm

En hier nog iets over de kinderdoop in o.a. de RK Kerk:
http://www.protestant.nl/encyclopedie/themas/kerk/kinderdoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
Ik snap het minnetje niet ?
prima antwoord hoor
maar dat ie als kind gedoopt is kan ik begrijpen dat is nogal logisch iedereen werd in die tijd als kind gedoopt Maar ik vroeg me af of hij later nog eens een herdoop heeft laten doen ? kan me ook voorstellen dat dat wellicht niet zo bekend is maar wellicht had hij een dagboek waar het wel in staat ?
dat historisch bekend is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er vanuit gaan, dat als Luther als volwassene herdoopt zou zijn, dat zeker bekend zou zijn. Er is geen enkele bron te vinden, die dat aangeeft.
Bovendien is dat ook helemaal niet waarschijnlijk. De reformatoren omarmden ook volledig de kinderdoop. Luther had nogal wat bezwaren tegen de RK Kerk, maar niet tegen de kinderdoop. Die is dus gewoon "overgenomen" in de reformatie. Als iemand zich als volwassene nogmaals laat dopen, dan geeft hij daarmee aan, dat de eerste doop (de kinderdoop) niet juist was. En die mening zal Luther zeker niet hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc, ik heb nog wat rondgegoogeld en vond dit. Ook wel een aanwijzing lijkt me. "In deze uitgave behandelt Luther vragen rondom de doop. Het boek is een bewerking van een serie preken die hij in 1534 over de doop heeft gehouden. De uitgave verscheen voor het eerst in 1535 en was met name bedoeld om gemeenteleden een weerwoord te geven in de discussie met de wederdopers, die fel tegen de kinderdoop ageerden." http://www.izb-ark.nl/producten/boeken/doop/heilige-doop-1:9789076731797.htm#description_tab
capthavoc
12 jaar geleden
kijk daar heb ik wat aan ;)
thnx man
capthavoc
12 jaar geleden
bedankt prima op weg geholpen