Vuur bestond al voor dat de mens bestond, ontdekken was dus niet meer mogelijk, het was er al, het bedreigde de mens in zijn bestaan net als het al het andere leven bedreigt als het woed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met vraagsteller eens ; dit is geen normaal antwoord, hij weet dondersgoed wat er bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuseer maar als ik de vraag lees is er geen ander antwoord mogelijk, als je van alles en nog wat bij een vraag moet gaan bedenken zijn we op de verkeerde weg bezig. Vraagsteller heeft zelfs de mogelijkheid om in de toelichting zijn vraag te verduidelijken, ook daar heeft vraagsteller geen moeite voor gedaan. Het wordt dan hoogtijd dat de vraagsteller zich aan de richtlijnen houdt. Speculeren doen we op de beurs en in gokgelegenheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ookal is het geen nuttig antwoord, dat geeft de vs nog geen recht om zo te reageren. Met: wat de hek. Doe het dan lekker zelf.
Archeologen schatten dat het zo'n 500.000 jaar geleden is dat de mens zelf de kunst van het vuur maken leerde. Haarden komen we pas bij de Neanderthalers tegen (150.000-300.000 jaar geleden).

Het ontdekken van vuur zal veel en veel eerder geweest zijn. Bijvoorbeeld men zag een vuur terwijl het bliksemde. Of men zag een bosbrand na een inslag. Dus om antwoord op je vraag te geven zal moeilijk zijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste mens die vuur gebruikte was volgens archeologische vondsten wellicht Homo Eregaster ; ongeveer 1,8 miljoen jaar geleden.

Het zelf maken en beheersen van vuur is van vele malen recenter datum ; vermoedelijk pas rond de 400.000 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die twee sites moet je een heel eind kunnen komen, dunkt me. Vergeet ook niet het verhaal van Prometheus in je werkstuk te verwerken ;-) http://nl.wikipedia.org/wiki/Prometheus_%28mythologie%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Homo Eregast.....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Homo Eregaster of Ergaster; een van de voorlopers van de moderne mens. (die tweede e zit er in voor je het weet ; vandaar waarschijnlijk het frequente gebruik. Moet officieel inderdaad Ergaster zijn). http://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_ergaster
Als je een spreekbeurt over vuur wil houden, kun je het verhaal van Prometheus en hoe hij het vuur van de goden stal, lezen. Er bestaat ook een film over het roven van vuur en dat speelt in de steentijd/prehistorie. Weet niet meer hoe die film heet, (maar wel heel aardig, vooral ook omdat er niet in gesproken wordt!)

Toegevoegd na 2 uur:
de film heet "quest for fire" met Ron Perlman