Hebben de nozems een symbool?

Ik heb al veel gezocht op internet, maar helaas niks gevonden. Voor zover ik kon vinden hebben ze er geen, maar hopelijk weten jullie het juiste antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Ik dateer uit de "nozemtijd", en eigenlijk was het symbool van de nozem zijn brommer, dat kan zijn de Puch, of de Kreidler (er zijn uiteraard meer merken, maar deze twee waren de meest gangbare). De Puch had het hoge stuur, en de Kreidler was "de buikschuiver".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord! Mijn opa noemde mij vroeger altijd nozem en eigenlijk wil ik een tattoo die daarmee in verbinding staat. Misschien moet ik dus maar op zoek naar een mooi plaatje van 1 van de brommers!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, lukt vast wel, leuke aanleiding voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Panteao: dank je voor de aanvulling, klopt helemaal (mijn vriendje had een Puch;-)
Het anti bom teken !nog steeds via nozem, hippie ,enz nozems in de tijd Vd Stones en Bob Dylan .het lijkt op Mercedes teken .in rock en rolltijd (de kuifen)Elvis ,nee dat weet ik niet,of ja Elvis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja hetV teken eerst v victorie toen stond het vr peach men
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is meer van de provo's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,pleiners,(Amsterdam )provo ,beatnik ,soul stampers,hasjiesj balen , en na zo 76 punk en disco ,enz . Maar zo nog ver voor woodstock en tijdens echt het V en ban d bom teken ,de jeugd cultuur was wel divers ,
Ha, die Strawberrykisses;

Je kunt moeilijk zeggen dat 'de nozems' een symbool hadden, omdat ze in subgroepen zijn onder te verdelen die elkaar konden luchten noch zien. Van één nozemcultuur was dus geen sprake, er waren meerdere stromingen met ieder hun eigen codes, tekens, muziek en gewoontes. En brommers natuurlijk! Over het woord nozem zelf doen verschillende lezingen de ronden: de oorsprong zou liggen in het Bargoens van de vroege twintigste eeuw en in de late vijftiger, vroege zestiger jaren zou het geherintroduceerd zijn. Ooit claimde James Kennedy nozem als afkorting voor 'Nederlands Onderdaan Zonder Enige Moraal'. Zie link voor details. Welis nozem door de groepen zelf vaak als een soort geuzennaam aangenomen.
Toen mijn zoon drie jaar geleden op zijn zestiende een Kreidler ging rijden (tot groot enthousiasme van mij overigens) kon ik het niet laten om voor hem een t-shirt met deze kreet te laten bedrukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kun je ook zonder brommer best nozem zijn, want het was een scheldwoord voor allerlei soorten opgeschoten jeugd. Later werden dan ook verbasteringen als bromnozem of zelfs brozem gebruikt. Maar nozem is en blijft dé kreet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja mijn vader is toevallig kunstkenner en hij zegt dat ze wel van die somatische symbolen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het "peace" teken denk ik.
Ik kan momenteel geen plaatjes toevoegen, maar wel een link:

http://www.google.nl/search?q=peace&hl=nl&sa=G&rlz=1T4ACEW_nl___NL413&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ei=q97XTciOFoOaOtKjxIkH&ved=0CDQQsAQ&biw=1003&bih=473