Wie weet iets over Xanthippe?

Ik zag een boek liggen in de bieb, die over Xanthippe ging. Ik wil er graag iets meer over weten. Namelijk:
Waarom was Xanthippe belangrijk voor ons? en wanneer heeft ze geleefd?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Xanthippe was de tweede echtgenote van Socrates, één van de grote filosofen uit de tijd van de Grieken. Ze had een slechte reputatie: haar naam werd synoniem met twistziekheid en afschrikwekkendheid. Uit opmerkingen van Plato en Xenophon en anderen moeten we echter opmaken dat haar verhouding tot Socrates echter niet zo slecht is als vaak wordt gedacht.
Amadea
12 jaar geleden
Xanthippe, wat "Blonde Merrie " betekend, was de waarschijnlik 2e vrouw van Socrates.
Ze schijnt een verstandige en zelfbewuste vrouw geweest te zijn.
Maar boze tongen,die ook toen al bestonden, maakten een soort heks van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Xanthippe, de tweede echtgenote van de filosoof Socrates, is een twistzieke en eigenzinnige vrouw. Xanthippe snauwt Socrates dikwijls heftig toe en kwetst hem met vele hevige woorden. Daarom verlaat Socrates, die niet opgewassen is tegen de storm van woorden, het huis. Met afhangende oren gaat Socrates het huis uit en gaat rustig voor de deur zitten. Maar op een bepaalde dag gaat Xanthippe naar boven naar de slaapkamer, opent het venster en giet vandaar een pot vol stinkend vocht uit tegen Socrates. Maar hij beweegt helemaal niet door die regenbuien hij begint zijn kledij en zijn gelaat af te wassen.