Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waren bij de Romeinen de cisternen ( de waterreservoirs) die gebruikt werden voor gemeenschappelijk gebruik ondergronds ?

ik heb al gekeken op verschillende websites sommigen zeggen ja andere neen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja zeker, onder andere aan de Kaap Misenum, bij Baiae ( ligt bij Pozzuoli ongeveer) , daar ben ik in geweest , je weet niet wat je ziet en in Tunesië heb ik ook enorme Romeinse cisternen gezien die voor algemeen gebruik waren. Ik noem dus de meest spectaculaire twee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard waren er ook veelvuldig privé cisternen, iedereen ving water op in de atriums van de grote huizen.
Drinkwatervoorziening was zoals je denkelijk wel weet grotendeels via de aquaducten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Deze cisterne is op Kaap Misenum bij Napels, waar o.a.de romeinse vloot was gelegen. Zij gebruikten water uit deze enorme, kathedraal achtige ruimte waar je makkelijk met een auto in kunt rondrijden, wat zeg ik: tien auto's..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zijn cisternen niet per definitie ondergronds of in de vorm van geslagen/gegraven putten. Ook waterbakken , regentonnen e.d. bovengronds vielen daaronder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding