Een intelligente Egyotenaar :-D

Toegevoegd na 23 seconden:
* Egyptenaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hiërogliefen betekent: heilige ingekraste tekens. Dit beeldschrift werd alleen gebruikt door de rijkste en machtigste mensen. Zij hielden de betekenis van de tekens geheim voor de gewone mensen. Die konden dan ook niet lezen en schrijven. De allervroegste Egyptische schrijfsels komen uit de tijd van 3000 voor Christus. Verhalen uit het oude Egypte vertellen wat de mensen toen zelf dachten. Zij geloofden dat één van hun goden het schrijven had uitgevonden. En die God had toen het hiërogliefenschrift aan de Egyptenaren geschonken.

De Egyptenaren gebruikten hun beeldtaal op verschillende plaatsen. Ze krasten tekens in grote bouwwerken zoals: tempels en piramiden. De Egyptenaren beschouwden hun schrift niet alleen als taal. Ze vonden het ook een mooie versiering. Ook op andere plaatsen en materialen zijn geschriften in hiërogliefen teruggevonden: op kleitabletten, op textiel, op dierenhuiden en op papyrus. Ongeveer 25 eeuwen lang gebruikten de Egyptenaren het hiërogliefenschrift. In die tijd veranderden sommige tekens heel sterk. Andere tekens bleven eeuwenlang precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De steen van Rosette werd ontdekt door de jonge Franse Officier genaamd Jean-François Champolion. Hij vond een waar drie soorten tekens op stonden namelijk het hiërogliefenschrift het gewone snelschrift van de Egyptenaren en het Grieks. Champolion kon de Griekse tekst lezen en begrijpen. De hiërogliefentekens betekenden een tekst van farao Ptolemeus die de priesters bedankten voor hun diensten. De Fransman naam aan dat die tekst hetzelfde was als de andere. Daarna vergeleek hij de tekens met elkaar teken voor teken. Doordat hij dat deed lukte het hem het hiërogliefenschrift te ontcijferen. Omdat de steen met de 3 talen bij Rosette was gevonden werd de steen “De steen van Rosette” genoemd. De ontdekking van Champolion leidt tot veel expedities