Wanneer spreek je van vroeger?

Is dat als je spreekt over 10 jaar terug of gaat dit met generaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
vroeger hadden we de strippenkaart
sinds een paar weken is die afgeschaft
Pieter2011
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Vroeger kan ook "eerder" als betekenis hebben. Als ik vandaag een nieuwe pc koop met Windows 7 kan ik zeggen dat ik vroeger (gisteren en daarvóór dus) altijd Vista gebruikte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gisteren. denk ik.

Het beste antwoord

Het kan in het verleden liggen, maar ook in de toekomst: morgen kom ik wat vroeger.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat ik daar niet aan dacht!

Andere antwoorden (6)

Dat ligt aan je leeftijd, voor mij is vroeger 20-30 jaar geleden minimaal. Voor een jongere 10 jaar, en voor mijn moeder minstens 50-60 jaar
12 jaar geleden
Het is niet echt een begrip, meer een woord dat aangeeft dat iets een (langere) tijd terug gebeurt is.
De tijd van de dinosaurussen is vroeger, maar 10 jaar geleden is ook vroeger, naar mijn idee.
Ik spreek al van vroeger als iets een halfjaar geleden is gebeurd. Eigen mening dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt natuurlijk aan de context. Je kan het hebben over vroeger, voor de oorlog. Of vroeger, toen we de gulden nog hadden. Of vroeger, toen we nog kind waren.

Ik denk wel dat het minimaal een paar jaren is. Je zegt niet 'vroeger, twee maanden geleden'.

Vroeger met een meerdere generaties geleden terug mogelijk (Vroeger in de middeleeuwen, bij de oude grieken ect.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van je eigen leeftijd af. Als je vijftien bent is de tijd van een paar jaar al vroeger. Ben je dertig, dan is het langer dan tien jaar geleden vroeger. Ben je zestig, dan is langer dan twintig jaar geleden vroeger. Enzovoorts.
Amadea
12 jaar geleden
Bij deze vraag gaat het erom in welke zin je het gebruikt. Zeg je: vroeger hadden ze nog geen vliegtuigen. Dan praat je natuurlijk over meerdere generaties. Zeg je: Vroeger kon ik nog niet fietsen. Dan praat je natuurlijk over een paar jaar ( licht eraan hoe oud je bent!) Nou weet ik zo dat jij 20 ben en dus vorig jaar niet kon fietsen.. :)
overigens staat dit in het woordenboek= in het verleden. •vergrotende trap van vroeg: op een eerder tijdstip.
Alles in het verleden is dus vroeger...
With a lot of love your kleine pipstudio xoxo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Hoezo zou iemand die 20 is het jaar daarvoor niet hebben kunnen fietsen?
Dat hangt af van persoon tot persoon. Ik ben nog een tiener en als ik over vroeger spreek, spreek ik over zo'n 5 à 10 jaar terug. Bijvoorbeeld: Vroeger (toen ik nog niet op de middelbare school zat) vond ik een toets per dag al veel.
Mijn oma is nu zo'n 70 jaar oud. Wanneer zij over vroeger spreekt heeft ze het over haar jeugd.