Als je in Europa bedoelt: het Christendom speelde een grote rol in het leven van de vroegmoderne mens. De meeste mensen geloofden dat ze na de dood in de hemel (of de hel) kwamen en zagen het leven op aarde als minder belangrijk. Dat wil niet zeggen dat men niet bang was voor de dood, maar er werd toch anders tegen aan gekeken dan nu, want de hemel was immers het streven in een mensenleven. Je kunt dat goed zien in de kunst. Er waren veel vanitas stillevens, een ogenschijnlijk gewoon stilleven, maar bijna alle afgebeelde objecten stonden symbool voor de vergankelijkheid van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hetzelfde dan de mensen van nu...
de enige zekerheid in je leven is dat je dood gaat, en dat waren de mensen van vroeger zich ook bewust..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroegmoderne tijd?
Volgens mij bedoel je dan de 19-de eeuw, dus na de Franse Revolutie.
Ik denk dat de reacties op de dood even divers waren als nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met de vroegmoderne tijd? 18e eeuw of zo? In ieder geval keek men tegen de dood veel fatalistischer. De meerderheid van de gewone mensen bereikten de 40 jaar niet. De dood was ook veel meer aanwezig, er bestonden geen afgedekte lijkwagens, ziekenhuizen, men crepeerde voor de ogen van iedereen. Tevens was er minder schroom tegenover lijken. Soms heeft men de indruk dat de moderne mens met al zijn wetenschap banger is van lijken dan onze voorouders met al hun bijgeloof.