Waarom is het Wilhelmus vanuit 1 persoon geschreven en niet vanuit het volk?

Met school zijn wij bezig met het Wilhelmus, maar nu vroeg ik mij af waarom het lied vanuit 1 persoon geschreven is (er wordt veel ik gebruikt) en niet vanuit het volk (het is immers een volkslied). Zou iemand mij dit kunnen uitleggen, alstublieft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Een volk dat zingt vanuit het ik is verbroederd en dus één!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Wilhelmus is niet geschreven met de bedoeling volkslied te worden.
Het was een soort reclame voor Wilhelmus van Oranje. Omdat hij eigenlijk geholpen heeft om Nederland te stichten, daar zeer belangrijk in is geweest, is het lied over hem later volkslied geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Wilhelmus is waarschijnlijk tussen 1568 en 1572 geschreven. Dat was aan het begin van de 80-jarige oorlog. Tijdens de veldslagen zongen de soldaten allerlei liederen om de moed erin te houden. En zo ontstond het Wilhelmus als strijdlied. Het is geschreven uit eer voor Willem van Oranje, want de soldaten hoopten dat Willem van Oranje de Nederlanden zou bevrijden van de Spanjaarden.
Pas in 1932 heeft onze regering besloten dat het Wilhelmus ons nationale volkslied zou zijn, naar jarenlang geharrewar omdat er meer vaderlandse liederen zijn die daar geschikt voor waren. Het is dus niet als volkslied geschreven, daarom zit het wij-gevoel er niet in verweven.
Amadea
13 jaar geleden
Het Wilhelmus is geschreven door Marnix van St. Aldegonde, hij was een vriend en geestverwant van Willen van Oranje. Het is dus een loflied waarin Willem centraal stond, in het zonnetje werd gezet als je het zo kunt noemen.
Het was dus nooit als volkslied bedoeld maar het is het bij gebrek aan beter geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een ode is aan Willem van Nassau.
een soort Geuzenlied
Wist je dat als je de eerste letter van ieder couplet achter elkaar opschrijft dat je dan de naam Willen van Nassau krijgt