Ja het heet protestanten tegen katholieken maar er is m i z iets anders dat is de strijd Vd Ieren tegen de Engelsen op hun eiland al honderden jaren hebben de Engelsen Ierland ernstig onderdrukt grote volks opstanden enz het leger werd vaak ingezet tegen de Ierse vrijheid strijders landerijen plat gebrand gebieden ontvolkt en dat zette veel kwaad bloed bij de Ieren die zich uiteindelijk vrij wisten te maken Vd Engelsen behalve het beruchte noord Ierland daar ging de strijd min of meer door enerzijds niet openlijk door Ierland de protestanten die daar wonen hadden tot voor zo 20jaren terug ook meer de betere banen enz ja Engeland probeert miz nu het wel btr optelossen maar er is nog veel oud zeer het lijkt er op door de betere welvaart dat het stukken btr gaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk iemand die eens niet meteen roept dat het om geloof draait. Dat is maar een toevallige bijkomstigheid. De Ieren zijn toevallig katholiek en de Engelsen protestants. Als ze allebei hetzelfde geloof hadden gehad, hadden ze evengoed wel met elkaar lopen knokken, omdat de Engelsen simpelweg de boel bezetten daaro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje van mij

Andere antwoorden (2)

Niet onder de indruk van de Reformatie, hield het eiland zich op een afstand.
Na verloop van tijd drong de protestantse invloed vanuit Engeland via de Ierse Zee tot in de noordelijke provincies door.
De huidige erfenis is een verdeeld Ierland. De jaarlijkse zomermarsen in Ulster worden gehouden ter herdenking van protestantse overwinningen in het verleden.

De vieringen laten gewoonlijk een spoor van barricaden, bommen en plastic kogels na. Tijdens de Oranjedagparade in juli 1986 raakten 160 personen gewond. De parade werd gehouden ter herdenking van de dag waarop koning Willem III van Oranje, die het protestantisme in Brittannië versterkte, ongeveer 300 jaar voordien Engelands laatste katholieke monarch, Jacobus II, versloeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel gezegd, door de zegeningen van de godsdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
godsdienst is maar een bijkomstigheid!