Wat wordt er bedoeld met het losmaken van de Nederlanden uit het Franse rijksverband?

"In navolging van zijn Bourgondische voorouders, ging Karel V verder met het omvormen van de Nederlanden tot één staat. Hiertoe voerde hij een drie-sporenbeleid:
Vorming van een territoriale eenheid
Losmaking hiervan uit het Franse en Duitse rijksverband
Interne centralisatie en unificatie"

Maar het rijk van Karel V omvatte frankrijk toch niet, hoe kan het hier dan uit los worden gemaakt? Wat zou daar mee bedoeld zijn?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Keizer_Karel_V#De_Nederlandse_staatsvorming

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het losmaken van de Nederlanden uit het Franse rijksverband betekent dat de Nederlanden geen onderdeel meer zijn van het Franse rijk. Dit betekent dat de Nederlanden hun eigen regering, wetten en economie kunnen hebben.
Bronnen:
5 maanden geleden