Je zegt niet onder welke tijd je 'vroeger' ziet, maar hier een antwoord over de middeleeuwen.

In deze tijd (plusminus 1000 tot 1400) werd overspel enerzijds simpel, en anderzijds nogal rigoureus afgehandeld;
de mannen konden over het algemeen vrijuit gaan als ze een buitenechtelijke relatie of scharrel hadden (zeker mannen van stand).

Vrouwen echter werden verstoten uit de familie, en dus onteerd. Voor deze vrouwen was het ontzettend moeilijk om weer een fatsoenlijk bestaan op te bouwen omdat 'hoerig' gedrag als verdorven werd beschouwd.

Het gebeurde ook dat ze gewurgd en/of doodgeslagen werd, maar dit was dan door familileden zelf, ik geloof niet dat hier een rechter aan te pas kwam.

Het anwtoord is dus: ja, soms wel, maar veelal werd er 'eigen rechter' gespeeld.

bron: http://nl.wikibooks.org/wiki/Sociale_geschiedenis_van_de_vroege_Middeleeuwen/Buitenechtelijke_seksualiteit