Hoe werd het algemeen stemrecht ingevoerd (schoolstrijd)??

"De protestanten en de katholieken gaven veel om het bijzonder onderwijs. Zij wilden dat hun scholen bleven bestaan en gingen protesteren. Maar zij hadden geen stemrecht om verandering te brengen.

Uiteindelijk werd het algemeen stemrecht ingevoerd. Dit was heel gunstig voor het bijzonder onderwijs. Door het algemeen kiesrecht hadden meer mensen stemrecht. Er waren nu meer Katholieken en Protestanten met stemrecht en dus met meer macht. Via wetten regelde zij dat bijzondere scholen ook geld kregen van de regering.

Maar wat was nou precies de aanleiding tot het invoeren van het algemeen stemrecht??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De vraag is duidelijk. Wat er tussen haakjes achter staat
(schoolstrijd) lijkt mij niet relevant. Ik verwijs voor de primaire vraag naar:
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g3rfhq0j
Door op bovenstaande link te klikken komt u verder in de historische ontwikkeling kiesstelsel en kiesrecht. Ik hoop dat u daar iets aan heeft.
Bronnen: