hoeveel betaalde het louvre voor mona lisa?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het enige wat ik kon vinden: Een belangrijke kanttekening: schilderijen van bijvoorbeeld oude meesters worden in de regel niet verkocht, bijvoorbeeld omdat ze reeds eigendom van een museum zijn. Die schilderijen zouden echter waarschijnlijk wel meer waard zijn. Zo heeft bijvoorbeeld het Louvre in 1962 de Mona Lisa voor de verzekering laten taxeren op 100 miljoen dollar. Inclusief inflatiepremie vertaalt dat zich naar zo’n 600 miljoen euro.
Bron: http://top-10-lijstjes.plazilla.com/de-top-10-van-duurste-schilderijen-ter-wereld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het enige wat ik kon vinden: Een belangrijke kanttekening: schilderijen van bijvoorbeeld oude meesters worden in de regel niet verkocht, bijvoorbeeld omdat ze reeds eigendom van een museum zijn. Die schilderijen zouden echter waarschijnlijk wel meer waard zijn. Zo heeft bijvoorbeeld het Louvre in 1962 de Mona Lisa voor de verzekering laten taxeren op 100 miljoen dollar. Inclusief inflatiepremie vertaalt dat zich naar zo’n 600 miljoen euro.
Bron: http://top-10-lijstjes.plazilla.com/de-top-10-van-duurste-schilderijen-ter-wereld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is het enige wat ik kon vinden: Een belangrijke kanttekening: schilderijen van bijvoorbeeld oude meesters worden in de regel niet verkocht, bijvoorbeeld omdat ze reeds eigendom van een museum zijn. Die schilderijen zouden echter waarschijnlijk wel meer waard zijn. Zo heeft bijvoorbeeld het Louvre in 1962 de Mona Lisa voor de verzekering laten taxeren op 100 miljoen dollar. Inclusief inflatiepremie vertaalt dat zich naar zo’n 600 miljoen euro.
Bron: http://top-10-lijstjes.plazilla.com/de-top-10-van-duurste-schilderijen-ter-wereld

Antwoorden (1)

Het Louvre heeft de Mona Lisa nooit ‘gekocht’, maar "geërfd" vanuit de kunstcollectie van de koningen van Frankrijk, toen deze collectie bezit werd van de staat na de Franse Revolutie.

Leonardo heeft een tijdje van zijn leven in Frankrijk geleefd, maar zag zich blijkbaar op een gegeven moment gedwongen zijn schilderij te verkopen aan de toenmalige Franse koning, voor 4.000 goudstukken (weet niet zeker hoeveel dat in moderne valuta zou zijn).

Bron: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=1006051637634