Kan iemand dit uitleggen (Franse revolutie zie beschrijving)?

De boeren werden onderdrukt door de koning en kwamen in opstand. Wat gebeurde toen de boeren wonnen? Waarom was er een geschil tussen de boeren en de adel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

De republiek werd uitgeroepen. Het staatshoofd was niet langer de koning (die dit werd door erfopvolging), maar het staatshoofd was nu de (gekozen) president.

Om te voorkomen dat er in Frankrijk ooit nog een dictator aan de macht zou komen is er de 'scheiding der machten' ingesteld. Google daar maar eens op. Dit is namelijk de basis voor het hele west-europese staatsbestel van tegenwoordig.

Het idee is dat wetgeving, rechtspreking en handhaving niet in één hand mogen zijn. Deze drie machten moeten elkaar controleren zodat geen van drieën misbruik maakt van haar macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet de boeren kwamen in opstand tegen de koning maar de burgerij. De boeren werden vanuit hun geloof verplicht de koning te steunen. In de Vendee en Bretagne (Frankrijk) en Vlaanderen waren er echte boerenopstanden voor kerk en koning. De zeer arme boeren die loskwamen van hun geloof kozen de kant van de burgerij, maar dat was een minderheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren voornamelijk de arbeiders die in opstand kwamen vanwege het tekort aan voedsel en de dure voedselprijzen. Zij werden aangedreven door de middenklasse en de franse burgerij alias liberalen.
Dus ,de burgerij won,stelden een eigen regering op en aparte parlement en aparte rechtssysteem. Desalniettemin is deze staatsvorm zoals de vroeger romeinse staatsvorm : de republiek. De koning en zijn vrouw werden op de guillotine gezet. 1793.
Er worden allerlei regeringen en speciale wetten gevoerd en de revolutionaire ideeën werden verspreid naar België,Nederland,Duitsland,Rusland,Polen,....
Hoe dan ook, de revolutionairen verloren keer op keer van elk land met wie ze conflict hadden zoals Oostenrijk.

Uiteindelijk kwam Napoleon aan de macht die steeds meer en meer invloed kreeg en uiteindelijk in 1804 keizer van frankrijk , sindsdien was het dit en dat en dit en dat,etc,..... tot uiteindelijk frankrijk afgemaakt werd door oostenrijk,GB,Pruisen ,Rusland en natuurlijk de kleinere landen en bepaalde veroverde landen door frankrijk!!!
Na de afzetting van napoleon in 1815 besloot men het monarchie te "restaureren".