Waarom is de na einde WO2 de klok nooit 40 min. terug gezet?

Onlangs hoorde ik iets heel vreemds, waarvan ik niet gedacht had dat dit waar was. De Duitsers hebben 40 minuten van onze tijd gestolen..

Op 17 mei 1940 besloot Duitsland dat alle Nederlanders de klok 40 minuten vooruit moesten zetten. Tevens werd de zomertijd meteen ingevoerd, kortom de klok ging op 17 mei 1940 i uur en 40 minuten vooruit. Alleen is deze verandering nooit weer terug gezet. Door de invoering van wintertijd na de oorlog is het verschil 40 minuten gebleven.

Waarom is na einde WO2 de klok nooit 40 min. terug gezet?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de Nederlanders destijds dit ook zouden willen.... weg met die Duitse tijd.

BRON: audiofragment radio 2: http://radio.omroep.nl/i/43768/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelofelijk, zulke antiduitse sentimenten als er nog leven bij de DERDE generatie ! Vermoedelijk zijn zelfs je GROOTouders van net in of NA de oorlog. Het is godbetert inmiddels bijna zeventig jaar geleden. De Duitsers van nu die met de oorlog te maken hebben (gehad) zijn ver in de 80, en zelfs die waren niet allemaal slecht. Heb je ook nog zo'n hekel aan Spanjaarden ? Die hebben hier ook aardig huis gehouden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij denkt dat het handig is om 40 min terug te leven? Zodat het lastig wordt om op tijd te bellen met een ander land? Jij wil dat we overal in Nederland precies om 12 uur 's middags de zon op het hoogste punt hebben? Kortom: jij wil onhandigheid en dus ook een andere tijd in Amsterdam en Enschede. Get a life!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TS heeft gelijk. Wij zitten in de GMT tijdzone, die loopt van 0° tot 7.5° Oost. Wij moeten het engels uur hebben, en die zomertijd is al helemaal quatsch.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat de kinderbijslag niet is afgeschaft. Of het metrieke stelsel, of de basisadministratie.

Antwoorden (4)

Tot 1940 was het in Almelo 40 minuten later dan in den haag. Ze hebben dit gelijkgetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan dit nergens terug vinden, tevens heeft Duitsland de klok zowel in Frankrijk als Nederland met 40 minuten aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1892 besloten de spoorwegen de tijd van Greenwich aan te houden. Deze was 19½ minuut achter op de tijd van Amsterdam. Pas in 1909 hanteerden alle Nederlandse plaatsen dezelfde tijd, want toen werd besloten dat de Amsterdamse tijd voor heel Nederland zou gelden. In 1940 werd door de Duitse bezetter de Midden-Europese Tijd ingevoerd, die een uur voor is op de tijd van Greenwich en ruim 40 minuten op de tijd van Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist; Hadden de Duitsers het niet gedaan, dan hadden we vroeger of later zelf die tijd wel rechtgetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, 'de tijd' is niet vooruit gezet, er is één tijd gekomen voor heel Nederland.
De tijd op onze klokken is een gevolg van afspraken.
GMT (Greenwich Mean Time) is dat het 12:00 uur is als de zon in Greenwich op haar hoogtepunt staat.
Niet op elke plaats staan de klokken op 12:00 uur als de zon op haar hoogtepunt staat, want dan zou de klok van mijn buurvrouw, die in het huis ten westen van mij woont, pas later 12:00 uur aangeven dan bij mij.
Dat is niet handig, en daarom hebben we tijdzones afgesproken.
Wij hebben midden europese tijd, en dat is een uur later dan GMT.
De zon staat bij ons ongeveer op kloktijd 12:40 op zijn hoogtepunt. In de zomertijd pas om 13:40 uur.

Dat heeft dus allemaal niets met het stelen en teruggeven van tijd te maken.
Alle andere verhalen zijn een broodje aap.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister dit nu eens: http://radio.omroep.nl/i/43768/
Reddie
12 jaar geleden
@fries1984, als je in radio.omroep meer vertrouwen hebt dan in de simpele feiten, prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pure gangmakerij / bangmakerij voor mensen die graag nog een stokje zoeken om de Duitse hond mee te slaan. Beetje zielig begint het inmiddels te worden, vooral als mensen van drie generaties na WOII dat doen. Plusje voor je prima antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen en Reddie: hebben jullie het fragment beluisterd want het klopt wel die 40 min. Dat er zo'n anti-duitsland toestand aan gehangen wordt is wel erg ja maar het klopt dus wel! In 1940 werd door de Duitse bezetter de Midden-Europese Tijd ingevoerd, die een uur voor is op de tijd van Greenwich en ruim 40 minuten op de tijd van Amsterdam. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdzone#Geschiedenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst: dit zijn voor mij zeker geen anti-Duitse sentimenten. Vraag van mij is heel simpel "waarom is het nooit terug gezet" Dat wil dus niet inhouden dat ik dan ook daadwerkelijk wil dat dit in onze huidige tijd nog gebeurd. Dus AUB bespaar me onderstaande mails met ONJUISTE aanname's:
----------------- Pelle heeft een reactie geplaatst op je vraag "Waarom is de na einde WO2 de klok nooit 40 min. terug gezet?": "Jij denkt dat het handig is om 40 min terug te leven? Zodat het lastig wordt om op tijd te bellen met een ander land? Jij wil dat we overal in Nederland precies om 12 uur 's middags de zon op het hoogste punt hebben? Kortom: jij wil onhandigheid en dus ook een andere tijd in Amsterdam en Enschede.
Marleen heeft een reactie geplaatst op je vraag "Waarom is de na einde WO2 de klok nooit 40 min. terug gezet?": "Ongelofelijk, zulke antiduitse sentimenten als er nog leven bij de DERDE generatie ! Vermoedelijk zijn zelfs je GROOTouders van net in of NA de oorlog. Het is godbetert inmiddels bijna zeventig jaar geleden. De Duitsers van nu die met de oorlog te maken hebben (gehad) zijn ver in de 80, en zelfs die waren niet allemaal slecht. Heb je ook nog zo'n hekel aan Spanjaarden ? Die hebben hier ook aardig huis gehouden...."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle ; je zegt het alsof daar iets verkeerd aan was ? Het was in die tijd alleen maar logisch / praktisch, l kwam het ; door de Duitsers'. Als het NIET logisch en praktisch was geweest, hadden we het ongetwijfeld weer teruggedraaid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fries ; dat zijn geen mails, maar reacties, en bewust geen antwoorden. Jij bent niet de enige die de vraag en de antwoorden leest, dus zijn ze gewoon voor openbaar bedoelt en niet persoonlijk. Ik zal ze je dus niet besparen. Je krijgt op GV niet alleen antwoord, maar ook weerwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die hele tijdverandering past in een rationalisatie van het tijdsysteem. Vroeger had elke belangrijke stad haar eigen tijd. Toen de trekschuit, de postkoets, en vooral de spoorwegen belangrijker werden, werd dat systeem onhoudbaar. Dat de Duitsers onze tijd hebben afgerond op een heel uur in plaats van op die onhandige 40 minuten, past dus gewoon in de loop der geschiedenis. Dat de Duitsers eerder op dit zinnige idee kwamen dan wij, heeft meer te maken met de Duitse systematiek en gründlichkeit, en met onze laatmaarwaaien-mentaliteit. We zouden vroeger of later toch wel zijn overgegaan op het systeem dat we nu hebben, ook zonder de versnelling die de Duitsers hebben aangebracht. Overigens, ook in Greenwich staat de klok niet het hele jaar door precies om 12:00 op haar hoogste punt. Als je dat zou willen, zou je in de zomer de klok sneller moeten laten lopen dan in de winter. In de zomer duurt het immers korter voor de zon opnieuw op haar hoogste punt staat dan in de winter. Met andere woorden: in de zomer duurt een etmaal korter dan in de winter.
Het begrip stelen is hierop niet van toepassing. Ook nu telt een etmaal toch 24 uur?
Onze tijd is niet gebaseerd op het moment dat de zon het hoogst staat in Nederland maar is de Midden-Europese tijd.

Voor wie westelijk woont van het daarvoor bepaald punt dan is het astronomisch later . Als je oostelijk daarvan woont, bijvoorbeeld in Tsjechie of Slowakije dan is het vroeger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het audiofragment bevestigt je verhaal, maar er ontbreekt een cruciaal feit dat je vraag mogelijk beantwoordt. Voor de oorlog moet Nederland in West-Europa uit de pas hebben gelopen. Mooie nieuwe vraag voor jou. Duitsland heeft dan gewoon al met de Europese tijdszones meegedaan.
Ik zie in je vraag overigens nieuwsgierigheid en zeker geen fobie voor Duitsers. Hooguit neem je wat argeloos aan dat wat Duitsland deed fout moet zijn geweest. Sommige mensen reageren daar furieus weldenkend op maar kunnen aanbevelingen als 'get a life' (tuurlijk, Engels, goed!) beter aan zichzelf richten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En inderdaad, die lokale tijdsverschillen in Nederland zijn er zeker geweest ook; misschien is dus alleen daar gelijkgeschakeld.