Wat deed Ijsland tijdens de 2de wereld oorlog?

Heeft Ijsland sowieso een strijdmacht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het lag in de bedoeling van IJsland om tijdens de Tweede Wereldoorlog neutraal te blijven. Daarin slaagde het slechts op papier. De Duitse invasie van Denemarken vond op 9 april 1940 plaats en in hun expansiedrift hadden de Duitsers hun oog tevens op IJsland laten vallen. Omdat er gedurende de oorlog geen contact mogelijk was tussen Denemarken en IJsland, kon de Deense koning zijn plichten jegens IJsland niet langer vervullen. Daarom besloot de IJslandse regering om het land zelf te gaan regeren.

De Engelsen poogden op diplomatieke wijze het strategisch belangrijke IJsland te dwingen zich bij de geallieerden te voegen, maar het land weigerde. Op 10 mei 1940 - dezelfde dag als waarop Nazi-Duitsland Nederland en België binnenviel - begon daarop de Engelse bezetting van IJsland. Daarvoor werden 25.000 manschappen ingezet. Hoewel de IJslanders weerloos waren, vonden ze die bezetting niet heel erg en hun verzet was derhalve gering. Dit vooral vanwege het feit dat de komst van de militairen de werkloosheid in één klap deed verdwijnen en de lonen en welvaart explosief stegen.

Op 7 juli 1941 werden de Engelse militairen vervangen door Amerikanen, omdat de Engelsen bij de strijd in Noord-Afrika moesten worden ingezet. De Amerikanen bouwden tijdens de oorlog een grote luchtmachtbasis op de Miðnesheiði, nabij de plaats Keflavík. De Amerikanen brachten nog meer welvaart, Coca-Cola, bioscoopfilms, auto's en muziek naar het eiland. Het land veranderde van het ene op het andere moment van een arme boerensamenleving in een moderne, stedelijke maatschappij.

Vanwege de voorspoed die naar IJsland kwam, werd de oorlog ook wel de 'gezegende oorlog' genoemd. Op een gegeven moment waren er 50.000 Amerikaanse soldaten in IJsland gestationeerd. De omvang van de IJslandse bevolking bedroeg toen 120.000. De omgang tussen bevolking en militairen was doorgaans goed. De militairen gingen echter ook relaties aan met IJslandse vrouwen. Dat werd slecht geaccepteerd. Dergelijke relaties werden 'de situatie' (ástandið) genoemd en kinderen die uit zo'n relatie ter wereld kwamen, kregen het label 'ástandsbörn'.

Toegevoegd na 19 minuten:
IJsland heeft wel een vredeshandhavingsmacht, een kustwacht, een militair politie-onderdeel, en een rijkswacht. Maar geen leger. Ze zijn wel lid van de NAVO.
Amadea
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Sigurdur Snæberg Jónsson (Sigurð Snæberg Jónsson) heeft over deze Amerikaanse basis in IJsland in 1987 een documentaire gemaakt: Miðnesheiði: Saga herstöðvar í herlausu landi: Miðnesheiði: De geschiedenis van een militaire basis in een land zonder leger.
Antoni
9 jaar geleden
"Miðnesheiði: De geschiedenis van militaire bases in het land zonder leger", om precies te zijn.