Hoe is prins Maurits van Oranje bij de orde van de kouseband terecht gekomen?

In 1613 werd Maurits opgenomen als ridder in de Orde van de Kousenband.

De Orde van de Kousenband (The Most Noble Order of the Garter) is een van de oudste Europese ridderorden, ingevoerd in 1348 door Koning Eduard III van Engeland.

Het eerste doel van de Orde is de machtige adel aan de vorst te binden. Dat de Orde uit twee keer twaalf ridders bestaat, doet vermoeden dat de Orde ooit een toernooigezelschap was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De engelse koning paaide Maurits om 'm warm te krijgen voor een alliantie tegen Spanje.

Toegevoegd op 03-06-2009 14:04:40
"even the Dutch sought an alliance with England against Spain, provided, of course, that it brooked no competition from the English in eastern markets"

"James had paved the way of friendship by presenting the Order of the Garter to Count Maurice of Nassau in January"

Toegevoegd op 03-06-2009 15:14:11
"James I, King of England, Scotland and Ireland, conferred the Order of the Garter on Prince Maurice in 1613. On 4 February, the prestigious decoration was presented by the English ambassador in The Hague. The event was celebrated with all kinds of souvenir items, such as this damask knapkin."