Waar komt de uitdrukking: "Met twee vingers in de neus" vandaan?

Deze vraag komt bij me op nadat iemand me pas bij een stukje hardlopen had gezegd dat ik het "met twee vingers in de neus" had gedaan.
Ik weet dat het betekent dat het een makkie was, maar waar komt de uitdrukking nu eigenlijk vandaan?

(Op het moment dat men dat tegen mij zei had ik het idee dat hij gelijk had, maar dan meer in de trant van: Ik had amper adem, het leek wel of ik twee vingers in de neus had).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21.8K

Het beste antwoord

Volgens het 'Woordenboek van populaire uitdrukkingen, cliches, kreten en slogans' van Marc De Coster is het Vlaams wielerjargon en betekent het 'zonder veel inspanning'. Het is ontleend aan het Frans, naar verluidt zou het steken van de vingers in de neusgaten van paarden een kalmerende uitwerking hebben. Verslaggever Karel van Wijnendale zou de uitdrukking in Vlaanderen gelanceerd hebben. Tegenwoordig komen we de uitdrukking ook in andere takken van sport tegen.
Bovenstaand boek is te leen of in te zien in de bibliotheek.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze uitdrukking komt uit de sportwereld, om preciezer te zijn het wielrennen.
Deze uitdrukking komt van sportcommentator Mart Smeets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het zou me niks verbazen als Smeets hem van Gerrie Kneteman gejat heeft... :))
+1
Oorspronkelijk komt deze uitdrukking uit de wielersport; de herkomst is onduidelijk. Er komt variatie voor in het aantal vingers, maar het maximum lijkt op tien te blijven steken.
Volgens http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/23622-nederlandse-zegswijzen.html is de uitdrukking afkomstig van Mart Smeets.
Amadea
13 jaar geleden
Nog voordat ik het Mart Smeets een keer hoorde zeggen, vernam ik het van een Vlaming, dat was in 1991. Ik had het nog nooit gehoord, en dacht toen dat het een vlaamse uitdrukking was. In Nederland wordt eerder gezegd, dat je iets ""op je sloffen kunt"" . Ik vond en vind het ook een beetje een rare uitdrukking, want wie gaat er nu met twee vingers in zijn neus iets doen. Het slaat nergens op.

Als het klopt wat ik denk, nl dat de uitdrukking uit Vlaanderen afkomstig is, kan men vanuit daar de vraag misschien nog beter beantwoorden. Er moet toch een herkomst zijn.