De oorsprong van deze term voor het sanitaire meubel zou de Franse kreet "regardez l'eau = kijk uit voor het water" kunnen zijn, die werd geroepen door middeleeuwse personeelsleden als ze de kamerpotten vanuit de bovenramen op straat leeggooiden. L'eau klinkt als 'loo', en lijkt dus op 100.
Diverse andere theorieën circuleren er, waarbij ook verwijzingen zitten naar genummerde deuren. In kastelen en landhuizen zaten (en zitten nog steeds) veel kamers. Om voor iedereen duidelijk te maken waar de badkamer te vinden was bedacht men dat het handig was voor heel Europa om die kamer nummer 100 te geven.
Amadea
12 jaar geleden
Dit antwoord is niet op internet te vinden, maar het klopt wel. De Fransen zeiden vroeger over/tegen het toilet:
"La chambre qui sent'. Oftewel, het kamertje dat ruikt/stinkt. Dat woord 'sent' werd verkeerd vertaald.
Men dacht dat er 'cent' werd gezegd, dat betekent in het Frans honderd.