Waar komt de uitdrukking 'breek een been' vandaan, wat vaak in de theaterwereld wordt gebruikt om iemand 'succes' op het toneel te wensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

In de theaterwereld wordt geloofd dat als je iemand geluk toewenst voor de voorstelling, dat dit dan juist ongeluk brengt.

"Break a leg" oftewel "breek een been" is dus eigenlijk iemand ongeluk toewensen in de hoop dat dit juist weer geluk brengt. Een soort van omgekeerde psychologie.

In de theaterwereld heerst veel bijgeloof.
Voor meer hierover: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is zowieso gebaseerd in de gedachte dat iemand succes wensen vragen om pech is. Dus wens je iemand pech toe :D.

Een verklaring voor de woorden komt uit de tijd van shakespeare, waarin het publiek bij goede voorstellingen geld op het podium zou hebben geworpen. Aan het einde van de voorstelling gingen de acteurs op een knie, effectie f'hun been brekende' om het geld te verzamelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of uit het Jiddisch?

Hals- und Beinbruch; een uitdrukking uit de theaterwereld, als gelukwens bedoeld; wellicht omdat men na een succesvolle voorstelling zoveel buigen en knikken moet dat men een hals- en beenbreuk oploopt; de Engelsen kennen eenzelfde gelukwens die “break a leg” luidt; ook in de mijnwerkerswereld; zou een verbastering zijn van het Jiddisch-/Hebreeuwse "mazal w'baroech" (geluk en zegen).

In de Duitse link hieronder ook de inhoudelijke uitleg i die overeenstemt met die van Jelle. Iemand het tegendeel toewensen wat je hem toewenst omdat de goden je het tegendeel wel zouden toebedelen.