Is 'je moet roeien met wat je hebt' een spreekwoord, gezegde of een uitdrukking?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou daar wordt je wijzer van 4 antwoorden op 3 mogelijkheden :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn er nog twee antwoorden over, twee antwoorden zijn verdampt.
Het kan zowel een spreekwoord zijn als een gezegde, dat ligt eraan hoe het gebruikt wordt. Men moet roeien met de riemen die men heeft.
Het wordt als spreekwoord gebruikt: het bevat een volkswijsheid, een algemene waarheid.
Dat is roeien met de riemen die je hebt, is een gezegde, het slaat op die ene speciale gebeurtenis.
Een aardje naar zijn vaartje hebben is een gezegde. Het is geen volkswijsheid maar slaat op dat ene kind met die vader. Als voorbeeld van een uitdrukking volgens het Van Dale
Groot Uitdrukkingenwoordenboek;
Achter de geraniums zitten
Advocaat van de duivel spelen.

Antwoorden (2)

Wat je schrijft, is niet helemaal volledig. De riemen ontbreken...

Volgens https://nl.wikiquote.org/wiki/Nederlandstalige_spreekwoorden is "Je moet roeien met de riemen die je hebt." een spreekwoord. Een spreekwoord is volgens de tekst op die website een korte, krachtige uitspraak die een waarheid of wijsheid bevat. In tegenstelling tot een gezegde wordt steeds dezelfde tekst gebruikt.

Volgens https://nl.wikiquote.org/wiki/Nederlandstalige_gezegden is "Roeien met de riemen die je hebt" een gezegde. Een gezegde is volgens die website net als een spreekwoord een vaste uitdrukking. In tegenstelling tot een spreekwoord is een gezegde een deel van een zin, en wordt deze in een lopende en veranderbare zin verwerkt.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, maar volgens de regels van Onze Taal - toch meer een autoriteit dan WIkiquotes - bevat die hele pagina met zogenaamde gezegdes vrijwel uitsluitend zegswijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
@Antoni, je antwoord klopt. Volgens Van Dale is roeien met de riemen die je hebt, zowel een spreekwoord als een gezegde. Vandaar dat het terecht in de beide bronnen die je aangeeft, is opgenomen. Een spreekwoord is een bondige zin die een wijsheid of waarheid bevat.
Een gezegde is een vaste uitdrukking met een vaste betekenis. Een gezegde moet niet letterlijk worden genomen, het zegt iets in de figuurlijke zin.
Beide definities zijn van toepassing.
Als spreekwoord:
Men moet roeien met de riemen die men heeft .
Wie geen mes heeft moet met de tanden kluiven.
Who had no horse, may ride on a staff.
Als gezegde gebruikt:
Het is roeien met de riemen die men heeft. @Marleen,
Dat de pagina gezegdes uit vrijwel zegswijzen bestaat kan kloppen aangezien een zegswijze een soort gezegde is.
Het loopt de spijgaten uit - Het liep de spuigaten uit.
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/zegswijze
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het Genootschap Onze Taal is een vereniging voor taalliefhebbers, die ook wel eens doorslaan. Een liefhebber hoeft geen expert te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het loopt de spijgaten uit, moet natuurlijk spuigaten zijn.
Ik zou niet weten wat een spijgat is.
Zegswijze. (Je moet roeien met de riemen die je hebt.)

Er zit een werkwoord in het is een volledige zin en je kan hem aanpassen.

Hij had moeten roeien met de riemen die hij had.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/spreekwoord-gezegde-zegswijze-uitdrukking

Toegevoegd na 1 uur:
Geef even de reden van de minnen. Leren we er allemaal wat van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van mij een plusje ;-)
Maar ik denk dat dat is omdat men denkt dat het antwoord niet het juiste is. Dat is het echter wel ; een gezegde bevat zelf geen werkwoord, "roeien" is een werkwoord en vormt vast onderdeel van de zegswijze "Roeien met de riemen die je hebt" - die vervolgens inderdaad goed te vervoegen is. We zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Daarbij is OnzeTaal in de regel een beduidend betrouwbaardere bron dan Wikiquote ; vooral die site met gezegdes bevat vrijwel alleen zegswijzen. Gezegden zjn uitdrukkingen zonder werkwoord, die geen op zichzelf staande zin vormen, maar wel in een zin kunnen worden ingepast. . Door dik en dun. Open en bloot. Eenzaam en alleen. Door roeien en ruiten. Je antwoord is dus, sorry voor Antoni, gewoon het juiste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het antwoord van Mr Tomaat is niet onjuist, maar onvolledig.
Men moet roeien met de riemen die men heeft, is volgens het Van Dale spreekwoordenboek een spreekwoord.
Het kan volgens het Van Dale Woordenboek ook als een uitdrukking (gezegde) gebruikt worden.
Antoni's antwoord is dus helemaal volledig.
De min is niet van mij, dan had ik er wel een verklaring bijgezet. Dat kan nl bij jou, zonder gelijk afgemaakt te worden.