nieuwe poging, men weet dit niet.

Het is slechts gissen:
In de oudere naslagwerken komt snor zitten niet voor; Van Dale vermeldt dat zit (wel) snor voor het eerst in de achtste druk (1961) en noemt het "scholierentaal en volkstaal". De medewerkers van het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) troffen de oudste vermelding van dat zit wel snor aan in 1948 in de Gelderlander en vermoeden dat het oorspronkelijk soldatentaal is. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) komt al wel het zit goed als vaste verbinding voor. Wellicht is het bestaan hiervan van invloed geweest op het ontstaan van snor zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De herkomst van 'snor zitten' is helaas niet bekend. Van Dale (2005) vermeldt dat deze zegswijze misschien vergeleken moet worden met dat heeft ponum ('gezicht'), dat weer vergelijkbaar is met smoel hebben ('karakter hebben'). Misschien is snor als 'opvallend onderdeel van het gezicht' na verloop van tijd voor het gezicht als gehéél gaan staan. Daarmee blijft echter onduidelijk hoe dat zit wel snor zijn huidige betekenis heeft gekregen.

In de oudere naslagwerken komt snor zitten niet voor; Van Dale vermeldt dat zit (wel) snor voor het eerst in de achtste druk (1961) en noemt het "scholierentaal en volkstaal". De medewerkers van het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) troffen de oudste vermelding van dat zit wel snor aan in 1948 in de Gelderlander en vermoeden dat het oorspronkelijk soldatentaal is. In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) komt al wel het zit goed als vaste verbinding voor. Wellicht is het bestaan hiervan van invloed geweest op het ontstaan van snor zitten.

Er wordt weleens gezegd dat het vogeltje de snor iets met dat zit wel snor te maken zou hebben. Om haar nest te beschermen maakt dit beestje een snorrend geluid. Maar hoe snor zitten vervolgens de betekenis 'in orde zijn, goed zitten' zou hebben gekregen, blijft duister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, je snor kan toch nooit verkeerd zitten?
Dus, dat zit wel goed :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk uit het leger. Een generaal of officier die een snor had werd door de soldaten "De Snor" genoemd. Als De Snor een opdracht gaf kon je zeker weten dat het goed zat.
Amadea
12 jaar geleden
Vroeger waren snorren een teken van welstand. Hoe beter het met je ging en hoe hoger je op de ranglijst stond (bvb in het leger) hoe groter en dikker de snor. Iemand met een goed onderhouden snor ging het voor de wind, dat zat wel snor.

Er wordt ook weleens gezegd dat het vogeltje de snor iets met 'dat zit wel snor' te maken zou hebben. Vroeger kwamen deze vogels veel voor in Nederland. De snor maakt een snorrend geluid als het zijn nest beschermd.
Maar hoe het vervolgens de betekenis 'dat zit snor, dat zit goed' zou hebben gekregen, blijft duister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een snor weg-, aan- of beethebben = enigszins dronken zijn.
Al die kunsten …, die men niet oefenen kan, of men moet zoo wat eene halve snor weg hebben, zoo als Aristoteles zelf gezegd heeft, FOKKE, Verz. W. 7, 25 [1809].

Als er geen halve snor weg is, is er geen sprake van dronkenschap en zit het dus wel snor.

Dat laatste staat niet in de bron, maar is een gissing van mij.