hoe verklaar je de uitdrukking: "gebed zonder eind"?

je kunt niet eeuwig bidden, maar wat is er verkeerd aan lang bidden ? (Al zie ik het mezelf nog niet doen, want daar ben ik veel te onrustig voor en gauw afgeleid).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Er bestaan diverse straten die "Gebed zonder E(i)nd" heten. Waarom zouden die straten zo heten?

Het beste antwoord

Bedoeld wordt een lang gebed, waarbij je het gevoel kunt krijgen dat er maar geen eind aan komt. Dat is spreekwoordelijk in onze taal terechtgekomen als iets, wat voor je gevoel eindeloos lang duurt en waar geen stopmoment op zit.
Ik denk dat zeker vroeger, dominees nog wel eens te lang baden. Soms werd de preek dan nog eens dunnetjes overgedaan, of werd er nog een hele rede tegen God gehouden hoe Hij een mens moet bekeren.
Zeker bij zo'n gebed zonder structuur kan het lastig zijn de aandacht er bij te houden.
Als je zelf een lang gebed wil houden is dat geen probleem natuurlijk, als het maar oprecht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gaat er ook niet om dat je zelf lang wil bidden maar dat de dominee of de vader in het gezin ellenlang bleef doorbidden.

Een gebed zonder end dus. En dat betekent gewoon: iets waar geen einde aan komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gebed zonder end: zeer langdurig gebed; figuurlijk iets wat eindeloos of zeer lang duurt: die schaakmatch werd een gebed zonder end.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekent niet dat je te lang zou kunnen bidden, maar dat het Amen ontbreekt. Een gebed eindigt meestal daarmee. Amen betekent: zo zal het (hopelijk) zijn! Waarmee je de wens uitspreekt dat het gebed verhoord zal worden. Maar als er een duidelijk einde ontbreekt dan gaat het smeken alsmaar door. Het is niet duidelijk wat men daar mee wil bereiken. Een en al twijfel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een wel heel letterlijke opvatting van het spreekwoord. het spreekwoord heeft namelijk niets meer met bidden te maken, behalve dat ernaar wordt verwezen.
Amadea
12 jaar geleden
Ik lees in de vraag dat de steller het ook zo letterlijk bedoelt. Maar mijn toelichting kan je ook in figuurlijke zin toepassen: je kunt soms iets niet voor elkaar krijgen, hoe lang je het ook blijft proberen, en dan kan het beter zijn om er een punt achter te zetten.
Een gebed zonder end heeft eigenlijk niks (meer) met bidden te maken. Het is een uitdrukking die we gebruiken voor klussen / taken waar letterlijk geen einde aan komt, die je niet kunt afronden, die eindeloos lang kunnen duren (saai repeterend werk). En taken / dingen waarvan we VINDEN dat het ' eindeloos' duurt, terwijl dat in de praktijk wel meevalt.

'Zonder eind' betekent ook niet zozeer eindeloos alswel onafgerond, niet klaar, steeds terugkerend, het is nooit écht definitief af. Je huis schoonhouden bijvoorbeeld. Of vragen over diëten op GV beantwoorden.