Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vanwaar de uitdrukking 'een streepje muziek'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb die uitdrukking nog nooit gehoord. Wat is volgens jou de betekenis?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog nooit van gehoord.
SimonV
10 jaar geleden
't Is Vlaams. Betekent "een beetje muziek". Geeft 16.800 hits bij Google.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dankjewel voor de uitleg. Wat moet ik me voorstellen bij "een beetje muziek"? Muziek op laag volume? Kortdurende muziek? Iets anders?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar misschien is het (origineel) een Vlaamse uitdrukking, want ik vond de betekenis op vlaamswoordenboek.nl (via google).

Ik denk dat het komt van de notenbalken waar muziek op wordt geschreven. Muziek wordt geschreven op een zogenaamde notenbalk, een balk van 5 lijntjes onder elkaar. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het daar vandaan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het verkleinde zelfstandig naamwoord streep moet hier worden gezien als lengtemaat, een hoeveelheid. Een streepje duidt aan dat het geen lang durend muziekstuk is, maar een kort stukje. Even een mopje tussendoor.
Je kunt het vergelijken met de uitdrukking 'een streepje melk in de koffie', waarmee de persoon bedoelt dat hij of zij maar een klein scheutje koffiemelk wenst.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
"een streep muziek" wordt ook veel gebruikt. Dus niet verkleind. Maar ik denk dat de betekenis die jij eraan geeft gelijk blijft: een kort stukje.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding