Waar komt de uitdrukking "Holy Shit" vandaan?

Je hoort het wel eens in films, mensen zeggen bij verbazing opeens "Holy Shit!" Eigenlijk als je erover nadenkt een beetje vreemd, heilige poep. Waar komt deze uitdrukking vandaan?

p.s. weet niet in welke categorie deze hoort dus heb hem in overig gezet, excuses als het een ander blijkt te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Het is een bastaardvloek in Engelstalige landen, die feitelijk een verzachting van het - eigenlijk haast nooit meer gebruikte 'Holy Christ !! inhouden. Alles wat je in de plaats van Christ kunt invullen is goed, van holy shit of holy cow tot holy mackerel. Zolang het maar niet echt vloeken wordt.

Iets dergelijks doen we in het Nederland met jeetje mina in plaats van Jezus Christus. Het is een substituut voor vloeken als je niet echt heel erg over de rooie bent zeg maar. (Want als je echt wilt vloeken, volstaat holy shit netzomin als potverdorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort expliciete kreten zijn bekend geworden door films en boeken van Batman & Robin

Andere antwoorden (1)

Inderdaad een beetje een vreemde uitspraak. Maar zo zijn er wel meer in het Engels. Denk aan 'what the fuck' (wat de neuk?).

Zo heeft denk ik elke tijd zijn specifieke, rare uitspraken. Hier in Nederland gebruiken we graag ziektes (tyfus, tering), dat is ook wel een beetje raar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Elke tijd? Ik bedoelde natuurlijk elke *taal*.