Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand me vertellen waar de uitdrukking "uit de grond stampen" vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@etab zat ik ook aan te denken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stampen betekent: het door stoten met houten of ijzeren voorwerpen of dergelijk gereedschap vast samendrukken, samenpersen van de grond of bodem, een vloer van stenen, cement enz.
Vroeger moest je voor de aanleg van een vloer de stenen goed stampen. Dat ging gepaard met een dreunende slag. Zoals je tegenwoordig bij het heien hoort. Bij heien worden palen ter fundering in de grond gestampt.

Wanneer iets gebouwd wordt dan komt dat van de grond. Het begint op de bodem en krijgt langzamerhand vorm. Maar soms gaat dat ontstaan opmerkelijk snel, en dan wordt het "uit de grond stampen" genoemd. Het lijkt of er maar een paar flinke slagen gegeven zijn en het is al afgebouwd.
Het is dus afkomstig uit de bouwnijverheid, en heeft later ook een figuurlijke betekenis gekregen.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin verhaal zeg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat t iets met regenwormen uit de grond stampen te maken heeft, als je met je voeten op het gras stamt komen (als t goed is) de wormen naar boven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding