De afgelopen decennia hebben Kees van Kooten en Wim de Bie maar liefst vijftig woorden aan onze taal toegevoegd, Dat is een ongeëvenaarde prestatie. Dit boekje vertelt het verhaal achter deze woorden.

Toegevoegd na 37 seconden:
Gevonden via bol.com
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Van van Kooten en de Bie

Toegevoegd na 2 minuten:
Jemig de pemig | Ewoud Sanders
de invloed van Van Kooten eb De Bie op het Nederlands
Nederlands - Paperback | 2000

De afgelopen decennia hebben Kees van Kooten en Wim de Bie maar liefst vijftig woorden aan onze taal toegevoegd, Dat is een ongeëvenaarde prestatie. Dit boekje vertelt het verhaal achter deze woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Interessant. "Mozes kriebel" is ook van Koot en Bie, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, kijk maar.
http://nltaal.blog.nl/zij-maakten-nederlands/2006/06/01/mozes_kriebel_wat_een_lekker_kek_wekkertje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, evenals Wibocri, geilneef etc +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och ff googelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, sorry nog bedankt voor de +
Het is eigenlijk een vloek verbastering van Jezus.
Pemig rijmt leuk op tjemig.
Of het door Koot en Bie het eerst gebruikt is weet ik niet.

Toegevoegd na 21 minuten:
2e bron met bewijs dat het ook van Jezus komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft Jeetje dan met Jemig te maken? Dat jeetje van Jezus komt wil ik nog wel geloven. Ik ga toch voor kees en Wim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens: http://books.google.nl/books?id=anPlAAAAMAAJ&q=jemig&dq=jemig&lr=&cd=13
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, point taken. Maar ik denk dat de totale uitdrukking "jemig de pemig" (wat de vraag was) alleen door van Kooten en de Bie is bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ga ik ook van uit absoluut.
Jemig bestond al in de jeugd van Koot en Bie. De vijftiger jaren dus. Jemig is een verbastering van jezus, negt als jeetje of jeminee. Koot en Bie hebben er de pemig aan toe gevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koos Koets, een "oudere jongere" was een typetje van Kees van Kooten. Beetje een type hippie die samen met Robbie Kerkhof (Wim de Bie) opkwam voor de oudere jongeren.

Hij gebruikte vaak nieuwe uitdrukkingen, als "Jemig de pemig" en "Mozes Kriebel".

Kijk de bron voor een filmpje van Koos Koets.