Waar komt de uitdrukking: de hamvraag vandaan?

Want tsja, HAM lijkt mij toch echt broodbeleg en niet echt iets wat erg belangrijk is.
De omschrijving van de hamvraag luidt volgens www.onzetaal.nl namelijk: de hamvraag wordt gebruikt om uit te drukken dat iets de cruciale vraag is, de vraag waar het allemaal om draait.
Dus: weet IEMAND waar het woordje HAM voor de vraag vandaan komt?!
Thanx!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

"In het Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans van Marc De Coster staat dat de hamvraag is ontleend aan Mastklimmen, een quiz die de NCRV van 1953 tot 1957 op de radio uitzond. Hoe meer vragen de deelnemers aan deze quiz juist beantwoordden, hoe hoger zij opklommen in een in de studio geplaatste mast. Bovenin hing als hoofdprijs een gerookte ham. Wie het juiste antwoord gaf op de laatste en belangrijkste vraag, de hamvraag, mocht de ham uit de mast pakken."

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus duidelijk dat het woord nog niet zo'n lange geschiedenis heeft.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me net voor! +
Zo leren we nog eens wat he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, dat wist ik niet. Leuk. +

Andere antwoorden (3)

Ja, ik weet het.
Er was, heel erg lang geleden, misschien wel meer dan 50 jaar geleden een spelletje op de radio, in een zaterdagavondshow, van de NCRV. Ik weet nog dat de presentator Johan van Bodegraven was. Er was een soort quizz, ik ga er zelfs ouderwets van spellen, een kwis dus.
Er moest zg een paal worden beklommen, en bovenaan hing een ham. De laatste vraag was de hamvraag. Ik weet
niet meer hoe het spel heette, ik zal even wat googelen en dan vul ik aan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het spelletje heette mastklimmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begrip hamvraag komt uit de NCRV-radioquiz Mastklimmen waarin met de finalevraag een ham kon worden gewonnen. De legendarische Johan Bodegraven legt uit hoe dat precies in zijn werk ging.

http://tuneterug.ncrv.nl/mp3/1954-oorsprong-van-hamvraag

Toegevoegd na 1 minuut:
dat is de cruciale vraag. De uitdrukking is ontleend aan de radioquiz ‘Mastklimmen’, die halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw werd uitgezonden. In de studio van de omroep (NCRV) was een mast geplaatst, aan welke bovenin een (gerookte) ham was vastgemaakt. Door het juist beantwoorden van de gestelde quizvragen konden deelnemers telkens een trede hoger in de mast komen. De laatste vraag, de ‘hamvraag’, gaf hen – bij een goed antwoord – het recht om de ham van de mast af te halen.

http://www.woordvandedag.nl/Woord.aspx/Hamvraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het waar is weet ik niet maar ik heb eens gehoord dat het op het platteland gebruikelijk was om bij een dorpsloterij of iets dergelijks een ham als prijs ter beschikking te stellen. Dat gebeurde kennelijk zo veelvuldig dat de ultieme vraag de hamvraag is gaan heten.